Linnekleppen 326 moh

Da 17.mai likevel ville bli annerledes dette året 2020, fant vi ut at vi ville feire nasjonaldagen med noe av det jeg liker aller best, nemlig å være på tur. Å dra på tur med campingvogn er noe vi har god erfaring med, og som gjør det lett å dra på spontane turer. Tidligere har vi ikke fricampet så mye, da vi stort sett har vært på campingplasser. Men denne helgen hadde vi Linnekleppen i Rakkestad og Marker kommune i tidligere Østfold som turmål, og vi satset derfor på å finne et fint friområde i nærheten, hvor vi kunne overnatte. Vi kjørte ned mot Ørje og fant oss et fint og rolig sted som het Husborn ved Bøensfjorden mellom Aremark og Marker.

På selveste nasjonaldagen var altså planen å gå til Linnekleppen, som er et fjell på 326 moh, og som med sine nettopp 326 høydemeter er det nest høyeste punktet i gamle Østfold fylke. Vi passerte sjarmerende Strømsfoss på vei til Linnekleppen, hvor vi tok et lite stopp for å se på slusene. Og plutselig fikk vi virkelig følelsen av 17.mai, da et litt uvanlig veteranbil-tog, med masse norske flagg, passerte.

Ved Strømsfoss er det også lagt tilrette for fricamping i området nede ved slusene. Her var det flere som hadde tilbrakt natten ved den koselige innsjøen, en plass jeg gjerne kommer tilbake til. Det er gøy å oppdage nye steder og man trenger ikke alltid reise så langt. Man kan rett og slett dra på oppdagelsesferd i eget fylke.

Strømsfoss sluser er den minste slusen i Haldenkanalen og består av to porter og et kammer. Her er det også gjestebrygge med tilgjengelig dusj og toalett. Det var, naturlig nok, ikke mye aktivitet ved slusene denne dagen, men gjennom sommeren vil jeg tro det er mye folk her.

Vi tuslet litt rundt og kikket, før vi kjørte videre mot Linnekleppen.

Fra Strømsfoss fulgte vi rv 124 mot Degernes. Skiltet til Linnekleppen ser man ca midt mellom Strømsfoss og Degernes. Her er det en stor parkeringsplass med romslig plass til å parkere.

Turen til Linnekleppen går på en bred og godt opparbeidet tursti. Turen passer for de fleste og er 3,5 km lang (en vei). Vi brukte ca 45 min opp i rolig tempo. Vi fulgte den blåmerkede løypa tur/retur, men det er også mulig å velge en rødmerket løype enten opp eller ned, dersom man ønsker å få en rundtur.

Linnekleppen skal visstnok være Nord-Europas eneste betjente brannvakttårn, hvor man har god utsikt over store skogsområder i den sørøstlige delen av Viken fylke. Tårnet er 17 meter høyt og er bemannet i sommermånedene juni, juli og august. Med det norske flagget i sekken var vi altså klare for en liten topptur.

Vi tenkte først at vi kanskje kom til å være en av få som gikk på skogstur/topptur på 17.mai, men det skulle vise seg at det faktisk var ganske mange som hadde tenkt som oss, som hadde pakket sekken med flagg og god niste denne dagen. Og underveis på turen var det laget små artige figurer som ønsket oss velkommen.

Dersom man blir sulten på turen, er det også laget fine raste- og bålplasser underveis, hvor man kan ta seg en liten matbit. Eller om man har med seg små barn som bare trenger en liten pause. Vi tenkte at vi ville ta pausen på toppen, så vi trasket videre.

Etter et lite stykke kom det til syne et fint, lite tjern mellom trærne, på østsiden av stien.

Ut fra UT appen, fant vi ut at det måtte være Svartetjern som ligger 234 moh. Om man er mye på tur, vil jeg anbefale å laste ned denne appen, da den via stedstjenester hele tiden kan vise deg hvor du er og hvor langt du har kommet på turen. Dette er også kjekt hvis du lurer på om du er på rett vei og du ikke har med kart over området.

Terrenget opp mot Linnekleppen er lett stigende hele veien opp, med noen flate partier underveis og et lite bratt parti mot slutten. Vi møtte til og med på et eldre ektepar som nærmet seg 80 år, som også skulle feire nasjonaldagen på en liten topptur, så jeg vil si at turen passer for de fleste, så lenge man avpasser farten etter fysisk evne.

Etter 45 min var vi altså fremme på det høyeste punktet av Linnekleppen; 326 moh. Overraskende var det ganske mange folk på toppen, og vi fikk nok en gang skikkelig 17-maifølelse med alle flaggene rundt omkring, selv om vi ikke akkurat hadde finstasen på.

På godværsdager skal man visstnok kunne se båe til Gaustatoppen og Holmenkollen fra Linnekleppen. På toppen er det altså et brannvakttårn. Tårnet var dessverre stengt pga smittevern i disse koronatider, men til normale tider skal det være mulig å komme opp i tårnet for å få enda bedre utsikt over området.

På toppen av Linnekleppen er det også en liten gapahuk og flere sittebenker. Eller man kan sette seg på en av fjellknausene rundt, dersom man vil sitte litt mer i fred og nyte utsikten.

Å være på topptur på nasjonaldagen er noe jeg faktisk har tenkt på lenge. Riktignok har ikke akkurat tur til Linnekleppen vært i tankene, men en gang har jeg tenkt at jeg skal feire 17-mai på selveste Galdhøpiggen. Tenk å stå på Norges høyeste fjell på Norges bursdag, det hadde vært Fantastisk Turglede det.