Måtind 408 moh

Vi måtte løsrive oss fra fantastiske Skårvågen og satte kursen videre mot Andøya. Dagene i Skårvågen har skapt gode minner på alle mulige måter. Et fantastisk sted med fine folk. Vemodig å dra, samtidig som vi så fram til nye opplevelser lengre nord.

Vi gledet oss til å besøke familie også på Skarstein på Andøya. Der ble vi tatt godt imot av den fineste 86-åringen jeg noen gang har kjent. Det er en del år siden sist, så det ville bli koselig å tilbringe noen dager her også.

Jeg hadde hørt at Måtind er en tur man "MÅ" gå, når man er på Andøya. Og med min Fantastiske Turglede entusiasme var jeg ikke lei å be.

Jeg hadde sett bilder og var blitt fortalt at utsikten herfra var fantastisk, men at det skulle være så flott, hadde jeg ikke forventet. Jeg har flere ganger skrevet at utsikten "kan ikke beskrives, den må oppleves." Dette kan vel ikke stemme bedre når det gjelder Måtind-turen. Jeg har derfor gledet meg ekstra til å fortelle om denne turopplevelsen.

Turen til Måtind kan gås fra flere steder. Man kan gå fra Bleik, Stave eller fra fylkesvei 976 ca midt mellom Bleik og Stave. Vi gikk det sistnevnte alternativet og kjørte ca 10 min med bil fra Bleik, hvor vi parkerte langs veien. Det står skilt mot Måtind, men er man ikke kjent, kan det kanskje være litt vanskelig å oppdage.

Vi har blitt fortalt at turen fra Bleik og opp til Måtind er en enda flottere tur. Det var ikke vi klar over da vi gikk turen, så det betyr nok at vi må komme tilbake.

Turen starter i et litt slakt terreng, over en myr. Her er det lagt ut plank, slik at man kan gå tørrskodd over. Det neste partiet man møter på er temmelig steinete og jeg anbefaler gode sko, gjerne fjellstøvler for bedre støtte. Turen egner seg godt for barn, til tross for den bratte stigningen man møter på, i starten av turen. Turen er ikke så lang, 3,8 km en vei.

Vi hadde egentlig tenkt å gå denne turen dagen før, men på grunn av været valgte vi å utsette det en dag. Det skulle vise seg å være ganske lurt, da været denne dagen var betydelig bedre. Vi var likevel spente på om vi kom til å oppleve den fantastiske utsikten på toppen, da det fortsatt var noe tåke på toppene rundt.

Etter den bratte stigningen, kom vi opp på et mer flatt platå. Vi fikk nå flott utsikt mot Bleik. Bleik er et utrolig flott sted, med en vakker hvit sandstrand og Bleiksøya rett utenfor. Dette er noe av det som fascinerer meg på denne Nordlandsturen, de hvite "syden-sandstrendene" i kontrast til de mektige fjellene. Jeg har så lyst til å oppleve mer av dette.

Vi begynte nå å nærme oss Måtind-toppen. Men dessverre så det ut til at selveste toppen var dekket av tåke. Jeg har vært på så mange topper uten å få belønningen i form av utsikt. Jeg håpet så inderlig at dette ikke skulle skje i dag.

Vi fikk farten opp, akkurat som om det skulle hjelpe i forhold til tåka. Jeg tror vel at det eneste jeg tenkte på det siste stykket opp, var at vi måtte få oppleve utsikten på riktig vis.

Terrenget her er igjen noe bratt, men likevel helt overkommelig. Det er godt å kjenne at man bruker litt krefter, det hører med til selve turopplevelsen.

Det var nesten ikke til å tro, men da vi kom opp på toppen, var tåka søkk vekk og utsikten var virkelig helt magisk. Jeg vet ikke om dette har sammenheng med min interesse for fjell og landskap, men jeg tør å påstå at de fleste ville blitt trollbundet av denne utsikten. Det som er så spesielt med utsikten herfra, er at den er så spesiell i alle retninger. Fjellformasjonene er virkelig utrolige.

Det var ganske så spennende å legge seg ned og kikke utfor kanten. Tenk 408 meter rett ned. Jeg har som tidligere nevnt ikke høydeskrekk, men jeg må si jeg tenkte "tenk om denne fjellhyllen raser nå," da jeg lå der på magen.

Jeg tror vel jeg kan si at Måtind-turen må være en av mine favoritt-turer. Jeg hadde absolutt ikke lyst til å gå herfra igjen. Tenk at vi var så heldige at tåka forsvant.

Vi var godt over en time på toppen, og etter en liten stund kom tåka sigende. De som kom opp til toppen like etterpå, måtte gå slukøret ned igjen, uten å ha fått sett den magiske utsikten. Jeg synes litt synd på de, men må innrømme at jeg tenkte mest på at jeg var glad for at jeg hadde fått foreviget utsikten med kamera. Mange fine bilder som jeg nå kan få vise fram på denne bloggen.

Vi gikk turen ned samme vei som vi kom opp. Eller det vil si, da vi kom til det siste bratte partiet holdt vi mot venstre, slik at vi unngikk det steinete partiet. Denne stien kommer inn på den andre stien lengre ned, og tar ikke lengre tid.

Vi brukte ca 4 timer på turen, men da hadde vi riktignok godt over en times pause på toppen. Kanskje vi må realisere drømmen vår om å flytte nordover 1-2 år. Tenkt å kunne bo i et område som har så mange topper og fjell man kan oppleve. Tenk om jeg kunne leve av å blogge om turene mine et par år! Det hadde vært Fantastisk Turglede det!

6 kommentarer
    1. Vi hadde 4,5 veke ferie langs Helgelandskysten, Lofoten og Vesterålen i sommar, og var også på Måtind. Vi hadde også høyrt at denne turen MÅTTE vi få med oss – og den var jo fantastisk flott! Eg var så heldig å gå returen ned igjen til Bleik, medan mann og barn gjekk attende til bilen. Har ikkje rukke å blogge frå ferien endå, men det kjem nok. Har mange turar eg har lyst å fortelje om! Vi også kunne tenkt oss å flytta nordover for 1 år eller 2…..

    2. Vi har vært borte i snart 3,5 uker. Har kjørt mye av den samme ruten som dere, men fikk ikke med oss Lofoten dessverre. Tenker vi tar turen dit neste år. Måtind-turen var utrolig, så heldig du var som fikk gått ned mot Bleik. Jeg skal gå inn og lese bloggen din, høres ut som vi har samme interesse! 🙂 Mvh Linda

    3. Hei Linda! Jeg og noen venner skal på telttur her i Rygge. Vi har ikke noen båt eller kano så stedet vi vil telte må være på fastland. Men vi vil veldig gjære telte ved vannet, enten om det er ved vannsjø eller om det er ved havet. Helst ikke så veldig langt å gå heller:-) Har du noen forslag?

    4. Hei! Så hyggelig at du spør. Det er mange muligheter, litt avhengig av hva dere ser for dere! Svartskjær i Årefjorden er en fin plass. Ved fint vær får man flott solnedgang her. Eller Kurefjorden i Rygge, ved utsiktstårnet. Vi har vært på Dillingøy tidligere, men det er et stykke å gå. Har skrevet om denne turen her på bloggen. Fugleleiken i Råde er også en fin plass, men det er ikke ved havet/Vansjø. Vaskeberget i Vansjø er også en mulighet. Spør gjerne igjen hvis du vil ha mer info:-) Mvh Linda

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg