Norgesferie

Å oppsummere vår drømmeferie i Norge blir virkelig ikke lett. Dette har vært en ferie full av bare gode opplevelser, faktisk mer enn vi kunne drømt om. Med kjøp av campingvogn, var vi ganske spente på om vi ville trives med denne måten å reise på. Vi tenkte at det kanskje ville bli lenge å bo i en vogn i nesten fire uker, men vi kunne gjerne vært borte i fire uker til. Turen mot nord har gått over all forventning, til tross for mange smale veier og tuneller, mange ferjeturer og en del mil i bilen. Men selve reisen er en del av ferien, og det var supert å kunne ha friheten til å kunne ta det som det kommer og stoppe akkurat der vi ønsket.

Det har samtidig også vært utrolig fint å besøke familie, se mange flotte steder i Norge og ikke minst oppleve mange nye Fantastiske Turgleder.

Vi kjørte Kystriksveien nordover som planlagt og mange av opplevelsene har jeg skrevet om underveis her på bloggen. Vi fant fort ut at vi ikke hadde sjanse til å rekke alt vi kunne hatt lyst til, blant annet turen til "De syv søstre" ved Sandnessjøen.Denne fjellrekka kunne vi se allerede på ferja mellom Forvik og Tjøtta ca 7 mil sør for Sandnessjøen. "De syv søstre" er et av de mest populære turmålene på Helgelandskysten. Fjellrekken har merkede turløyper og kan gås uten klatreutstyr. De mest ekstreme går alle toppene på en dag, men de fleste velger gjerne ut 2-3 av de. At jeg må tilbake hit og få oppleve disse fjellene er helt sikkert.,

For oss ble det heller et lite stopp ved Petter Dass museet. Midtveis mellom Tjøtta og Sandnessjøen ligger nemlig Alstahaug kirke og Petter Dass museet. Alstahaug prestegjeld var i lang tid det mektigste, og dikterpresten Petter Dass bodde og virket her fra 1689 til sin død. Bak museet var det en stor statue oppe på en liten høyde med flott utsikt.

Turen langs Kystriksveien fra Steinkjer til Bodø innebærer syv ferjer. Ferjetiden varierer med alt fra 10 minutter til 1 time. Med vogn på slep, koster dette en del tusen, men det synes jeg absolutt er vel verdt pengene. I og med at vi var så heldige med været også, ble disse ferjeturene bare et deilig avbrekk og en pause i sola.

Underveis på turen mot nord, gjorde vi litt om på den videre ruta vi hadde planlagt. Etter turen langs Kystriksveien og et stopp ved Saltstraumen ved Bodø, kjørte vi over Hamarøy, til Sortland og deretter til Bø i Vesterålen. Videre dro vi til Andøya, deretter til Senja, over Kvaløya og så til Tromsø. Fra Tromsø kjørte vi E6 sørover igjen mot Bodø hvor vi avsluttet ferien og minstemann og jeg tok fly hjem. Det har blitt en del mil i bilen i sommer, men fordelt på nesten fire uker har ingen av oss en opplevelse at det ble alt for mye kjøring! Det har bare vært utrolig flott å oppdage nye steder underveis. Det eneste jeg må si er litt synd, er at vi ikke fikk oppleve Lofoten, som jeg hadde gledet meg slik til. Til gjengjeld fikk vi se Tromsø som er en utrolig koselig by.

Noe av det beste med denne ferien var blant annet lyset. Selv om vi ikke opplevde midnattssola på sitt beste, blir det likevel aldri helt mørkt. Bildene over og under er tatt kl 00.40 – midt på natta. Hvem har vel da lyst til å gå og legge seg? Det ble mange sene netter og mindre søvn enn tidligere ferier, men derimot masse tid til å nyte flotte solnedganger og tiden i nord.

Strendene i nord, ser ut som sydenstrender. Det er utrolig fascinerende med de høye og mektige fjellene i kontrast til de flotte og kritthvite strendene. Mange av dagene i ferien var det absolutt strandvær, selv om vi aldri "fikk tid til" å ligge på stranda. Vi hadde så mange andre ting vi hadde lyst til å gjøre, men det ble likevel noen bad på de tøffe gutta.

Dersom man er på Andøya, er Alveland ved Dverberg verdt et besøk. Her lager de hjemmelagede såper med bare naturlige ingredienser, i alle mulige varianter og typer. Moltebær, blåbær, tyttebær, brennesle, og geitmelk fra Andøya er bare noen av de spennende ingrediensene de bruker i såpene.

Butikken er dessuten utrolig innbydende og det finnes også en koselig liten cafe der.

Vi tok ferja fra Andenes på Andøya til Gryllefjord på Senja. Innseilingen til Gryllefjord var utrolig flott. Det var mange turister ombord på ferja som stod på dekk, klare til å ta bilder av dette sjarmerende stedet.

Vi kjørte videre på østkysten av Senja, forbi Hamn, Senjatrollet, Skaland og Ersfjordstranda. Vi måtte stoppe flere ganger denne dagen, bare for å ta bilder av de flotte stedene og det flotte landskapet. Veiene her var virkelig smale, det kunne se ut som om det flere steder var enveiskjøring, men det var det altså ikke. Det gjaldt å ta det med ro, og det var kanskje en grunn til at vi ikke møtte så mange campingvogner på denne strekningen.

Senjatrollet er en spennende turistattraksjon for de med små barn. Trollet er nesten 18 meter høyt og veier 125 tonn. Inne i trollet er det en egen eventyrverden fordelt på to etasjer med mange flotte troll.

Innerst i Ersfjorden ligger Ersfjordstranda med hvit, finkornet sand. Omgitt av spisse, høye fjell er dette Norge på noe av sitt vakreste.

Etter fine dager i Tromsø var det vemodig å måtte sette kursen sørover igjen. Jeg skulle gjerne ha fortsatt turen videre mot Nordkapp, noe jeg drømmer om at vi kan få til neste år. Ferie med campingvogn ga absolutt mersmak og må vel være den mest opplevelsesrike ferien vi har hatt. Det sies ofte at Norgesferie er så dyrt, men med campingvogn er det nesten bare ferjer, bensin og mat man bruker penger på.

Turen til nord har vært en Fantastisk Turglede fra start til slutt. Vi har i tillegg vært utrolig heldige med været, noe som ikke er en selvfølge i Norge, men som har gjort denne ferien perfekt.