Veslehødn/Veslehorn og Kjerringkjeften

Varighet: 3 timer

Antall høydemeter: 382

Vanskelighetsgrad: Lett-middels

Veibeskrivelse: Dersom du kommer fra Hemsedal sentrum følger du Rv 52 østover mot Gol. Etter ca 9 km ta av mot høyre mot Torsetstølane og ta deretter til venstre i neste kryss. Følg bomvei (kortbetaling) til Torsetstølane. Grusveien slynger seg oppover i terrenget og hold mot høyre rett over skoggrensa. Kjør rett fram til veien stopper ved den store parkeringen på Hornslie. Man kan også legge inn Hornslie parkeringsplass på Google Maps, hvis du vil være sikker på at du kjører riktig.

Instagram: @fantastiskturglede

En fantastisk bobilturhelg i Hemsedal begynte å gå mot slutten, men før vi begynte på kjøreturen hjemover, hadde vi planlagt å gå Kjerringkjeften og Veslehorn, eller Veslehødn som den også kalles. Dette er en fin 3 timers tur som passer for de fleste og som gir flott utsikt ned mot Hemsedal og omkringliggende fjell.

Vi hadde kommet til midten av august, men likevel hadde vi fortsatt strålende og varmt vær, og Hemsedal hadde virkelig vist seg fra sin aller beste side. Hemsedal har et rikt tilbud til aktive og friluftsinteresserte folk, noe vi hadde benyttet oss av denne helgen. Dagen i forveien hadde vi nemlig klatret Via Ferrata ved Skarsnuten inn mot Vesle Røgjin. Om du er i Hemsedal, bør du absolutt vurdere en klatretur hit.

Men nå var vi klare for turen opp til Kjerringkjeften og Veslehødn. Denne turen kan fint kombineres med en tur opp på Storehødn, men dessverre hadde vi ikke nok med tid denne dagen og måtte derfor nøye oss med “lillebroren” og “kjerringa.” Fra Hornslie følger man stien skrått opp i terrenget, med en relativt bratt stigning det første partiet. Når man har lagt bak seg den første halve kilometeren, flater landskapet ut og du får glimt av Hødnetjedne foran deg. Her kan man ta seg et forfriskende bad om man ønsker det, eller det er også en idyllisk plass for en liten lunsjpause.

På denne turen kan man også få med seg det 140 meter høye vannfallet  til Hydnefossen, som man forøvrig også kan se nedenfra Rv 52. Dessverre oppdaget vi avstikkeren dit litt for sent, og vi valgte derfor ikke å gå tilbake.

Vi hadde nemlig satt kursen mot Kjerringkjeften og holdt oss derfor på stien som gikk mot høyre. Det var en del folk som hadde tatt turen til Kjerringkjeften denne dagen, og siden folk gikk litt på kryss og tvers oppe i fjellsiden, fikk vi ikke helt oversikt over hvor hovedstilen egentlig gikk.

Men alle de små stiene førte mer eller mindre til toppen av Kjerringkjeften, og man ser “kjerringkjeften” tydelig nede fra stien, på en måte som et åpent gap, se bilde over.

Her kan man sitte på den lille kanten og se rett ned mot Hemsedal, men det er trangt om plassen, så vær forsiktig. Om man går videre mot høyre og runder fjellet, kommer man på baksiden og får sett “kjeften” fra den andre siden. Her er det også stup rett ned og man bør trå varsomt.

Utsikten sørover var utrolig flott og med slikt vær presenterte den seg absolutt på sitt beste.

Vi gikk ned fra Kjerringkjeften samme vei som vi kom opp og fulgte stien videre på høyre side av vannet. Etterhvert kom vi til skiltet som viser stien videre mot Veslehødn og Storehødn. Visstnok skal det være mulig å gå direkte opp fra Kjerringkjeften til toppen av Veslehødn, men det oppdaget vi først etterpå. Men det er uansett ikke langt å gå rundt.

Litt nedenfor toppen av Veslehødn er det en liten mini trolltunge man kan sitte på, hvis man tør….

Og det kiler litt i magen. Jeg pleier å si at jeg ikke har høydeskrekk, men respekt for høyder, og man bør absolutt ikke ta noen sjanser.

…Eller man kan heller nyte utsikten i alle retninger på toppen av Veslehødn som raver 1300 moh og skrive deg inn i turboka som ligger i postkassen.

Fra Veslehødn har man også god utsikt mot Storehødn. Jeg klarte ikke helt å slå meg til ro med at vi ikke ville rekke å gå opp hit, men det får bli neste gang.

På vei ned fra Veslehødn, fulgte vi stien som går på nordsiden av tjernet, slik at vi fikk en liten rundtur. Det var faktisk fristende med et avkjølende bad, men vi tok heller en liten spisepause før vi ruslet ned til bilen.

Fra lunsjplassen vår kunne vi se opp på både Veslehødn og Kjerringkjeften, se bilde over.

Og også rett fram der Hydnefossen har sitt utspring.

Da vi hadde rundet vannet, var vi igjen tilbake på stien som vi hadde gått på vei opp. Dette hadde virkelig vært en utrolig Fantastisk Turglede helg med min kjære datter. Med hus på hjul, kan man dra hvorsomhelst nårsomhelst og jeg gleder meg til mange flere bobilturer framover. Å kjøpe bobil er virkelig den beste investeringen vi har gjort!