Valøytinden 135 moh

Norgesferien 2020 var i gang og det var ikke koronaepidemien som var årsaken til at vi valgte Norgesferie. Vi har flere år på rad reist land og strand rundt i eget land og trives veldig godt med det. 4 nye uker på farta stod nå for tur og etter fjorårets fantastiske eventyr i nord, var forventningene ganske høye for årets sommerferie. Det var Nord-Norge som var målet også i år, men ruta planla vi underveis.

Etter en god kjøre-etappe fra sør, dristet vi oss til å kjøre Helgelandskysten nordover, til tross for mye skriverier i media om ferjekaos og lange køer. Kystriksveien blir ofte omtalt som “verdens vakreste turistvei” og byr på mange flotte opplevelser og flott natur, noe jeg absolutt må si meg enig i.

Kystriksveien består av minst 6 ferjer og totalt 7 ferjer hvis man velger å kjøre fra Namsos og ut til Rørvik, slik vi gjorde. Det var slik vi kom over denne turen til Valøytinden, en fin liten mini-topptur med flott utsikt.

Ved å bruke UT appen kan man lett søke opp turforslag i nærheten av der man befinner seg, og man får opp både kart over ruta samt beskrivelser av turene. Jeg hadde fått i oppdrag å finne en tur til gjengen, og med min topptur-entusiasme var jeg ikke lei å be. På søket mitt fikk jeg raskt opp Valøytind som et alternativ. Dette er en liten topp på bare 135 moh, altså en liten mini-topptur, men likevel en fin tur med god utsikt som gir flotte fotomotiv.

Valøytind ligger i Nærøysund kommune i Ytre Namdalen i Trøndelag fylke. Vi var bare en liten halvtimes kjøretur unna og kjørte fra Rørvik vestover mot Ytter-Vikna. Ved Austafjord tok vi av på Fv 509 og fulgte veien til den slutter ved Valøya havn hvor man kan parkere. Her er det et skilt med beskrivelser av turen, og den merkede stien begynner på baksiden av dette skiltet opp mot et jorde. Turen er 2,2 km tur/retur og man bruker ca 30 minutter til toppen. Dette er derfor en tur som passer for de fleste, selv om det enkelte partier er ganske bratt.

Det er ikke så ofte man ser kuer som vasser på stranden, som om det er den mest naturlige ting å gjøre, men det gjorde vi altså her, og jeg må si at vi ble ganske fascinert av det.

Stien går i et lett fjellterreng og man får ganske raskt fin utsikt ned mot gården mot øst, samt over holmer og skjær. Landskapet og fjellene rundt minnet meg egentlig ganske mye om turen til Brufjell og Brufjellhålene i Åna Sira ved Flekkefjord, se tidligere innlegg her på bloggen. Selv om Valøytinden ligger mye lengre nord enn Flekkefjord, er det tydelig at kystlandskapet på vestkysten av Norge kan ligne ganske mye på hverandre.

Det var en fin dag å være på tur på med hensyn til været, men vi hadde oppdaget at noen tåkeskyer fra havet hadde bredd seg over fjellet. Jeg hadde gledet meg til å nyte utsikten fra toppen, men skjønte nå at det ikke var sikkert at vi ville se så mye der oppe.

Ca halvveis på stien er det en flott gapahuk hvor man kan søke ly i dårlig vær eller om man trenger en liten skyggepause på solrike dager. Her er det uansett god plass til flere om man vil sitte ned og nyte en liten matbit.

Som sagt er stien noe bratt enkelte steder, så selv om turen er relativt kort skal man ikke undervurdere denne toppturen. Etter et lite skogsterreng åpnet landskapet seg, og vi fikk bedre og bedre utsikt over området.

På toppen av Valøytind er det en skive som viser retningen til diverse øyer og geografiske punkter, samt en postkasse hvor man kan skrive seg inn.

Selv om dette var en liten tur, tok vi en lang pause på toppen, for å vente på at varmedisen fra havet skulle forsvinne. Vi hadde håpet at vi skulle få oppleve utsikten også mot vest, men det så ikke ut til at tåkeskyene ville komme til å bevege seg noe særlig med det første.

Vi hadde uansett fått nyte utsikten både mot nord, sør og øst, så vi kunne jo ikke akkurat klage.

Turen ned gik vi samme vei som vi kom opp. På vei ned oppdaget vi at området var fullt av molter, men dessverre var det bare et fåtall som var modne foreløpig,

Turen til Valøytind ble den første av mange Fantastiske Turgleder denne ferien. Vil du lese om flere av mine turer denne sommeren, følg meg gjerne på bloggen min ved å trykke på +bloglovin nederst i venstre hjørne her på bloggen eller følg meg på Instagram fantastiskturglede hvor jeg legger ut bilder fra turene mine.

4 kommentarer
    1. Godmorn, Linda!
      Kom tilfeldigvis over denne turrapporten din! Siden jeg ‘samler’ på retningsskiver, var det artig å oppdage denne på Valøytind 🙂
      Håper jeg kan ‘låne’ det flotte fotografiet ditt til mitt private arkiv. Driver også en side på Facebook som heter ‘Retningsskiver i Norge’, og det kunne være interessant å omtale skiven der, gjerne med ditt foto hvis du tillater det 🙂 Du blir selvsagt kreditert.
      På forhånd takk!
      Med vennlig hilsen
      Trond Espelund 🙂
      PS Mange andre fine og spennende turer her også da!

      1. Hei! Så spennende hobby du har. Det er helt greit at du låner og krediterer bildet fra Valøytinden😊Ta kontakt med meg via messenger. Bildet er tatt 16.juli. Henvis gjerne til min blogg på Facebook siden👏Mvh Linda Ps! Hyggelig at du liker bloggen min! Ha en fin kveld😊

        1. Hei igjen, og tusen takk for positivt svar, Linda! Fotoet ditt er det eneste jeg har funnet av denne skiva hittil. Nå som jeg vet om den, må jeg prøve grave fram flere opplysninger om den.
          Vi er noen få ‘særinger’ som ‘samler’ på slike retningsskiver, skjønner du 🙂 Driver også og regner ut siktedata til slike skiver på hobbybasis, og i sommer lagde et par av mine barn nettsiden https://fjellnorrig.no 🙂
          Ok, skal se om jeg finner deg på Messenger/Facebook; håper det ikke er altfor mange med samme navn 😮
          Ha en fin dag! 🙂

    2. Glemte å spørre deg om når turen ble foretatt. Det kommer opp 16.07 når man peker på fotoet, mens turrapporten er datert 22.08.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg