Ravnsjø rundt i Svinndal

Aller først vil jeg begynne med å si at jeg synes det er utrolig gøy å kunne få være med å inspirere til tur. Tusen takk til alle dere som titter innom bloggen min og dere som også legger igjen kommentarer og spørsmål. Jeg er ingen ekspert, men jeg begynner å få en del turerfaring som jeg gjerne deler med dere. Spør meg derfor gjerne om tips og ideer. Fantastisk Turglede er min lidenskap, og ingen ting er vel bedre, om jeg kan få dele denne gleden.

Som sagt, jeg er ingen ekspert, og det ønsker jeg at bloggen min skal synliggjøre. Jeg ønsker å ha en blogg som inspirerer til tur for alle, uansett hvilke forutsetninger man har. Jeg har vært så heldig å få muligheten til å reise mye rundt i Norges land, og jeg har vært på mange forskjellige turer med ulik vanskelighetsgrad og ulik lengde. Derfor håper jeg at mine turforslag kan inspirere til tur både for ung og gammel, samt nybegynner og turerfaren,

Fortvil ikke over at 2020 skulle bli et annerledes år og at muligheten for utenlandsreiser blir begrenset. Se på det som en mulighet til å utforske alt hva Norge har å by på. Tiden er kommet til å utforske alle kriker og kroker i eget land.

Jeg sier vel aldri nei til en tur, selv ikke når det er meldt mye regn og vind. Vi var uansett klare for en liten lørdagsutflukt. Denne dagen var turmålet Ravnsjø rundt. Jeg har vært i området tidligere, men ikke gått denne flotte turen rundt Ravnsjø.

Ravnsjø ligger i Svinndal kommune. Om man kommer fra Moss kjører man rv 115 til Svinndal kirke og deretter tar man av mot Fjellveien til høyre forbi Origosenteret. Etter et lite stykke, forbi noen bolighus, er det en parkeringsplass ved en bom. Her er det plass til ca 8 biler. Dersom man kommer fra Råde, følger man fv 282 til Svinndal kirke og deretter inn på Fjellveien.

Fra parkeringen ved den røde bua, som har navnet Klengstua, følger man skogsveien ca 1,5 km før man tar av mot høyre, hvor det er skiltet Ravnsjø rundt. Det er selvfølgelig også mulig å gå turen motsatt vei, da følger man i så fall skogsveien videre forbi Ravnsjøhytta og følger skiltingen videre rundt Ravnsjø.

Vi tok altså av fra skogsveien til høyre før Ravnsjøhytta, akkurat der Ravnsjø begynner. Da vi kom et lite stykke inn på stien, så vi at vi kunne ha gått inn på stien, fra skogsveien lengre opp ved parkeringen. Vi fant også ut, underveis på turen, at det var mange stier og muligheter til å gå denne turen med ulike utgangspunkt, men skiltingen er god, så man finner fram, uansett fra hvilket utgangspunkt man starter. Mange starter nok også turen fra Sæbyvannet. For nærmere beskrivelser se ut.no.

Stien er godt synlig hele veien og terrenget er, overraskende nok ganske kupert. Jeg vil likevel si at turen passer for de fleste, men et par steder, er det såpass bratt, at det er hengt ut tau man kan holde seg i. Turen er tilsammen drøye 5,5 km lang og man bør beregne ca 2 timer på rundturen.

Første delen av turen gikk vi langs Ravnsjøvannet. Stien snor seg mellom skog og busker. Innimellom åpner terrenget seg noe, og det er små hyggelig rasteplasser hvor man har fin utsikt over vannet.

Etter et stykke går stien litt oppover i terrenget og man kommer til et stort hogstfelt. Stien er blåmerket hele veien og selv om stien ikke er like tydelig gjennom hogstfeltet, er man ikke i tvil om man er på rett vei.

Etter hogstfeltet, hadde vi nå kommet nogenlunde på andre siden av Ravnsjøvannet fra der vi startet. Her er det et fint utsiktspunkt på en liten høyde, fra en liten avstikker fra stien. Det er flott utsikt over Ravnsjøholmen, en liten halvøy, hvor det er satt opp to fine gapahuker og en lavvo. På Ravnsjøholmen er det også en liten DNT hytte, kalt “Slottet,” som også kan benyttes til overnatting.

Vi fant ut at vi ville vente med matpausen til vi hadde kommet oss rundt på den andre siden av Ravnsjø. Selv om det var meldt mye regn, hadde vi foreløpig ikke kjent en eneste dråpe, og med litt flaks ville vi kanskje rekke rundt for å kunne søke ly inne i en av gapahukene, hvis regnet skulle slå til.

Vi tuslet videre ned mot Lungedalen og fulgte skiltingen “Ravnsjø rundt.”

Lungedalen er en vakker og idyllisk skog. Her er det plutselig en bred skogsti, og det slo meg at denne turen har veldig varierende og spennende terreng, med alt fra smal sti langs Ravnsjø, til bratte partier som krever litt lett klatring, og fra åpne områder til tett skog.

Vi begynte etterhvert å bli klare for en liten matbit, og det passet fint at vi nå nærmet oss Ravnsjøholmen. Et lite stykke før Ravnsjøhytta, er det skiltet ned mot Ravnsjøholmen. Her er det et lite bratt parti ned en tretrapp, før man går over en liten bru over mot Ravnsjøholmen.

Vi hadde akkurat satt oss innunder gapahuken, da regnet kom, og vi fikk akkurat til å tenne et lite bål, før regnskuren ble for kraftig. Vi hadde ikke tatt med oss pølser til grilling, men det er uansett herlig å tenne bål på tur. Man kan bli sittende å se på flammene i timesvis og bare drømme seg bort. Ingen av oss hadde egentlig lyst til å avslutte turen.

Omsider tuslet vi videre forbi Ravnsjøhytta på vei tilbake til parkeringen. Ravnsjøhytta ligger koselig til på en liten høyde, med utsikt over Ravnsjø. Her er det også gode muligheter for overnatting. Det var stille og fredelig her på denne regnværsdagen, men jeg vil tro den blir flittig brukt utover våren og sommeren.

4 kommentarer
    1. Ser så idyllisk og flott ut 🙂 Koselig med tur. Jeg er skikkelig glad for at vi MÅ være i Norge i sommer jeg. Skal på roadtrip med camping selv 🙂 Gleder meg veldig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg