Junkerfjellet og 255 toppen

Vi var kommet til Bodø på vår Norgesferie. Dessverre hadde vi hatt noen dager med gråvær, og vi benyttet derfor muligheten til å komme oss et stykke lengre nord. Denne ferien hadde vi en plan om å benytte gråvær til kjøring og godvær til å være ute på tur og nyte sola. Planen om å ta oss god tid til mange stopp langs Kystriksveien, ble derfor noe endret. Det er fortsatt mange steder vi kunne tenkt oss å oppleve langs denne delen av kysten i Norge, men det kommer ikke til bli siste gang vi kjører her.

Bodø har flere fine toppturer å by på. Sist jeg var i Bodø gikk vi turen til Keiservarden, en tur jeg også har beskrevet her på bloggen. Men denne gangen ble det Junkerfjellet og 255 toppen som ble turmålet. Turen opp til Junkerfjellet kan man gå fra ulike steder, blant annet fra Maskinisten eller Bestemorenga. Vi valgte å gå fra Bestemorenga og parkerte derfor ved Bestemorenga skianlegg.

Vi startet turen ved skiløypetraseen, men det er også mulig å parkere litt lenger ned, slik at man kan gå grusveien hele veien opp. Da er turen også godt egnet med barnevogn. Dette er heller ikke en lang tur, vi brukte en drøy halvtime opp til toppen av Junkerfjellet 283 moh.

Det er et skytefelt i området, men dette er godt merket, slik at man kan holde seg trygt utenfor. Vi var ikke helt sikre på om vi fulgte riktig sti, da det er et stort utvalg av stier og muligheter for rundturer i området. Men etterhvert kom vi inn på grusveien som vi fulgte videre opp til toppen.

Etter mange dager med regn, var det heldigvis oppholdsvær. Jeg var spent på om værgudene ville komme til å spille på lag med oss denne sommeren. Selv om vi hadde pakket med oss alt fra ulltøy til badetøy på denne 4 uker lange ferien nordover, hadde jeg et håp om godvær mesteparten av ferien.

På toppen av Junkerfjellet har man god utsikt over byen, Bodømarka, flyplassen og fjellene rundt. Her er det også en stor gapahuk man kan trekke inn i ved dårlig vær.

Fra toppen får man også fin utsikt mot vest, mot øya Landegode som ligger rett utenfor Keiservarden. Jeg husker sist, da vi var på toppen av Keiservarden, hvor flott utsikten var mot denne øya. Landskapet presenterer seg dessverre ikke like flott i overskyet vær, men med mye regn de siste dagene var vegetasjonen derimot frodig og grønn.

Det ble en liten pause på toppen. Her møtte vi en familie som var litt kjent i området. De anbefalte oss å ta en tur innom 255 toppen, når vi først var i området. Denne toppen ligger bare et lite stykke øst for Junkerfjellet.

Nok en gang fikk vi god bruk for UT appen. Det er helt utrolig hvor god denne appen er til å få oversikt over stiene og hvor man befinner seg i området. Selv på steder med dårlig dekning, vises den blå prikken når man har skrudd på stedstjenester. Nå skal det sies, at man egentlig alltid bør ha med seg kart og kompass på tur, men på slike småturer som dette, med god dekning, vil jeg si at det holder med kart på mobilen.

Det var ikke lange turen bort til 255 toppen, og heller ikke så stor forskjell på utsikten, men egentlig likte vi denne toppen bedre.

Her fikk vi toppen helt for oss selv og vi tok en liten pause på den søte, lille krakken som kun hadde plass til to.

Turen ned gikk vi på østsiden av skytefeltet, slik at det ble en liten rundtur. Jeg ble gående å tenke på hvilken tur som ville bli den neste Fantastiske Turgleden på denne Norgesferien. Vi hadde planlagt veien videre til Steigen og var veldig spent på dette, siden jeg har hørt at Steigen er like flott som Lofoten. Forventningene var derfor høye og det skulle vise seg at vi skulle få en virkelig Fantastisk Turglede over Dronningruta i Steigen. Beskrivelse av denne turen kommer snart her på bloggen min.