Hengekøyetur til Frønesjøen

Hengekøyeturen til Gudøya ga virkelig mersmak (se forrige innlegg her på bloggen), og allerede samme uke var jeg klar for ny tur. Det er utrolig gøy å oppdage nye steder og denne gangen var det Frønesjøen i Rakkestad som skulle utforskes. I et strålende sommervær satte vi kursen mot Rakkestad. Da vi kom til Rakkestad, tok vi av mot fv 124 mot Aremark. Videre fulgte vi skiltingen mot Dalen til vi kom til et skilt med en rød pil som pekte inn til venstre på Høytomtveien. Her må man betale en bomavgift (kan betales med mobil) før man følger veien innover i skogen. Vi tok til venstre i første kryss og kjørte gjennom et stort sandtak, før vi kom til husmannsplassen Frøne hvor det er en parkeringsplass.

Med hengekøyer, soveposer og god mat og drikke i sekken gledet jeg meg til nok en natt i friluft. Frihetsfølelsen kommer alltid med en gang man tar sekken på ryggen og setter kursen mot utvalgte turmål.  Jeg kaller det Fantastisk Turglede.

Vi fulgte stien mot Frønesjøen som gikk gjennom tunet til den idylliske, gamle husmannsplassen og videre langs jordet oppover mot skogen.

Det er mange muligheter for tur i området, man kan blant annet ta runden rundt hele Frønesjøen, ta turen opp til Røttjern/Råtetjern, et lite tjern på vestsiden av Frønesjøen eller rett og slett bare tusle et lite stykke langs Frønesjøen og finne seg en idyllisk, stille leirplass, slik vi gjorde denne ettermiddagen.

Akkurat i det Frønesjøen kom til syne ved et stiskille, ligger det en liten øy med lavvo og grillplass, samt gode fiskemuligheter og fin teltplass. En fin plass for familietur.

Vi valgte leirplass et stykke forbi denne lille øya, på østsiden av vannet, for å kunne nyte kveldssola så lenge som mulig. Selv om det ikke var lange turen opp fra parkeringen var vi temmelig svette og varme. Da gjorde det godt med et forfriskende bad før middag.

Og det smakte ekstra godt med mat etterpå, tilberedt på stormkjøkkenet. Meny-mulighetene er mange når man har med seg stormkjøkken på tur, men vi gjorde det enkelt med burgere og salat denne gangen.

Vi var veldig fornøyde med dagens turmål, en stille og rolig plass og ikke et menneske å se. VI nøt kvelden helt til solen gikk ned bak trærne.

Men da var idyllen brutt, for da solen forsvant, gjorde mygg og knott sitt inntog. Vi følte oss rett og slett angrepet av insekter og det hjalp ikke med verken myggmiddel eller å “pakke seg inn.” Tilslutt måtte vi rett og slett rømme opp i hengekøya, he, he. Men ingen sure miner likevel, det er jo faktisk utrolig behagelig å ligge i hengekøya.

Det er det som er ulempen med slike vann omgitt av skog, spesielt på denne årstiden. Men vi ble nok litt “tatt på senga” der, så neste gang vil jeg nok kanskje holde en knapp på telt på et slikt sted.

Det ble en god natts søvn, og vi våknet opp til nok en strålende solskinnsdag. Nesten ikke et vindpust og 25 grader kan man ikke klage på.

Planen var å gå til Røttjern/Råtetjern for en liten rast og et bad. Vi fulgte stien tilbake til den lille øya, ved starten av Frønesjøen. Her tok vi stien til høyre og fulgte denne mellom skog og lyng. Vi valgte å sette fra oss sekkene langs stien for å slippe å bære på den tunge bagasjen helt opp. Det skulle vise seg å være lurt, da denne dagen ville bli minst like varm.

Vi fulgte den blåmerkede og godt synlige stien nordover parallelt med Frønesjøen. Her skal det visstnok etterhvert være et smalt tråkk ut mot et fint utsiktspunkt over Frønesjøen, men vi valgte å gå videre og målrettet opp mot Røttjern/Råtetjern, for et bad.

Ved et stikryss fulgte vi skiltingen på vestsiden av Røttjern/Råtetjern og ikke lenge etterpå kom tjernet tilsyne.

Vi fant en fin liten plass, omgitt av vannliljer og stille vann. Både Frønesjøen og Røttjern/Råtetjern er fine fiskevann, (husk fiskekort) og vi så faktisk fisken sprette godt over vannflaten.

Det ble et lite lunsjmåltid med havrelapper og kaffe, og en deilig stund i solen før vi tuslet nedover mot Frønesjøen igjen, samme vei som vi kom. Det er altså mulig å gå videre forbi Røtttjern/Råtetjern og rundt Frønesjøen dersom man ønsker en litt lengre tur. Jeg vil anbefale UT appen som viser de merkede stiene om man ikke har kart over området.

Tilbake til Frøne husmannsplass og til veis ende på denne turen. Turen til Frønesjen er egnet stort sett hele året og er en idyllisk plass som er verdt et besøk.

1. Beklager at denne kommentaren kommer litt tilfeldig på dette innlegget. Jeg har nettopp oppdaget bloggen din da jeg, som sikkert mange andre nordmenn, skal gå litt fjellturer i sommer. Har brukt flere av innleggene dine som inspirasjon, og har sett at du har gått både Synshorn og Bitihorn tidligere. Vil du si at Synshorn og Bitihorn er en grei tur å gå selv om man har høydeskrekk? Håper på svar, og tusen takk for inspirasjon og så mye god informasjon!

2. Hei! Takk for kommentar på bloggen min. Hyggelig å høre at mine beskrivelser er til inspirasjon! Både Synshorn og Bitihorn er fine turer å gå selv om man har høydeskrekk! Men når du går Bitihorn, husk å gå turen fra baksiden av fjellet. Det er et lite parti hvor det er en liten bratt kneik opp mot toppen, men Ikke veldig eksponert. Man kan også gå Bitihorn fra framsiden, men her er det veldig bratt. Synshorn er en fin liten tur, med fantastisk utsikt. God tur og fortsatt god sommer! Mvh Linda😊