Hytte til hyttetur, fra Memurubu, Gjendebu, Fondsbu og tilbake til Gjendebu

Hytte til hyttetur i vakre Jotunheimen har jeg drømt om lenge. At jeg skulle få mulighet til å oppfylle denne drømmen sammen med min datter, kunne ikke gledet meg mer. Og det ble et fantastisk tur-eventyr fra start til slutt.

I og med at vi har litt ulik erfaring med å gå i fjellet, var jeg opptatt av å velge en tur som hadde passe lang distanse mellom hyttene.

Jeg begynner å bli godt kjent i området rundt Gjendevannet og Bygdinvannet og fant dermed ut at turene mellom Memurubu, Gjendebu, Fondsbu og tilbake til Gjendebu måtte være perfekt. Disse turene vil jeg skrive om på de neste innleggene her på bloggen.

Men aller først; jeg hadde forberedt turen godt på forhånd, ved å forhåndsbestille både båtbilletter og overnatting på alle hyttene. DNT hyttene har som policy at alle skal få plass og at man strengt tatt ikke må forhåndsbestille, men for å være på den sikre siden, valgte jeg å bestille på forhånd likevel. Jeg tok da kontakt med de ulike hyttene pr mail for bestilling, men noen av hyttene har også bookingbestilling på nettsiden. Båtbilletter på Gjendevannet kan man bestille på gjende.no, mens båtbestilling på Bygdinvannet kan ikke forhåndsbestilles.

Lørdag morgen kjørte vi hjemmefra fra Rygge til Gjendesheim ved Besseggen. Dette er en relativt lang kjøretur, så vi var ikke framme før på ettermiddagen. Ved Gjendesheim er det en korttidsparkering og en langtidsparkering. På langtidsparkeringen, ca 1,6 km unna kaia ved Gjendeosen, betaler man på automat ut fra hvor mange døgn man skal stå. I tillegg går det shuttlebuss hver halvtime i høysesongen fra parkeringen og inn til kaia. For mer i formasjon om parkering, se visitgjende.no

Vi hadde god tid til båten skulle gå kl 17.30, så vi valgte å gå det lille stykket fra parkeringen til båten. Da fikk vi også kjenne litt på hvordan sekkene føltes på ryggen, som vi skulle bære fra hytte til hytte i flere dager.

Vi hadde nøye vurdert hva vi måtte ha med av nødvendig klær og utstyr, for å unngå å bære for tung sekk. En sekk man skal gå med fra hytte til hytte bør veie mellom 7 og 12 kg. Våre sekker veide ca 9 kg og det skulle vise seg å være en absolutt overkommelig vekt.

Vi hadde da pakket:

Regntøy/gore tex tøy (jakke og bukse)

Tynn vindjakke og turbukse

Ullundertøy + ekstra skift

Sokker med mye ull + ekstra skift

Ullgenser + fleecejakke

Lue/vanter

Lette joggesko til innesko

Fjellstøvler

Shorts og t-skjorte (ikke bomull)

Regntrekk til utenpå sekken

Lakenpose i silke

Førstehjelpsutstyr, gnagsårplaster og sportstape

Toalettsaker, kun det nødvendigste

Såpe etc helt over i små turflasker

Lett turhåndkle

Litt toalettpapir i pose

Solbriller og solkrem

Myggmiddel

Drikkeflasker, ca 1,5 liter pr person

Kart, kompass og kartmappe

Penger/kort

Medlemskort DNT digitalt i DNT appen

I tillegg hadde vi med oss staver, dette for å kunne fordele belastningen på kroppen bedre når vi skulle gå. Det skulle vise seg å være et klokt valg.

Mat skulle vi spise på hyttene, samt smøre matpakke, så vi hadde kun med oss bananer og litt nøtter som ekstra turproviant.

Båten fra Gjendesheim til Memurubu er unnagjort på 20 minutter. Memurubu er for de fleste utgangspunkt for turen over Besseggen. Vi derimot skulle gå videre innover mot Gjendebu, over blant annet Sjugurdtinden, og ned Bukkelægeret, en tur jeg har skrevet om et par ganger tidligere her på bloggen. Jeg har altså gått denne turen to ganger tidligere, begge veier.

Det skulle bli ekstra gøy å ta masse bilder fra turen med mitt nye kamera. For å sikre god kvalitet på bildene her på bloggen har jeg investert i et systemkamera. Jeg var spent på om kameraet ville innfri mine forventninger. Fram til nå har alle bilder på bloggen vært tatt med I phone kamera. Det har fungert bra det også, og et I phone kamera er jo litt lettere håndterlig når man går på tur. Men med en liten kameraveske rundt halsen og skulderen føltes ikke kameraet i veien når vi gikk.

Turisthytta på Memurubu og området rundt er veldig flott. Vi hadde litt tid før middagen, som vi måtte nyte nede ved Gjendevannet. Vi bar spente på om turen vår ville bli så bra som vi håpet på. Ut fra værmeldingen lovet det i hvert fall godt for det.

Middagen på turisthyttene pleier å være veldig bra, med suppe til forrett, fisk eller kjøtt til hovedrett og ulike desserter. Det var den også her på Memurubu, og maten smaker jo alltid ekstra godt i fjellet. Til middag sitter man på langbord og kommer da i prat med andre turinteresserte folk. Det er alltid spennende å høre hvilke turplaner og tur-erfaringer andre folk har.

Etter middag, var vi klare for en god natts søvn, før første etappe, fra altså Memurubu til Gjendebu dagen etter. Se neste innlegg som kommer etterhvert her på bloggen.

Nå gledet vi oss virkelig til Fantastisk Turglede i fire dager i fjellet!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg