Vetten 467 moh

Det gjelder å holde tunga rett i munnen når man skal beskrive turene i Vesterålen. Det er nemlig mange av fjellene som er rundt 400-500 moh. På forrige innlegg om Skårvågsfjellet kom jeg nemlig først til å publisere at fjellet er 467 moh, men det er det nemlig Vetten som er. Denne turen gikk vi dagen etter Skårvågsfjellet, klare for en ny Fantastisk Turglede i vakre Bø i Vesterålen.

Vetten ser du ca midt på bildet over. Bilde tatt fra hovedveien mot Steine.

Turen opp til Vetten kan gås fra flere utgangspunkt. Vi valgte å starte turen fra Steine. Her er det en romslig parkeringsplass. Man kan også gå fra Sikan skytebane eventuelt fra Lynghaugtinden, hvis man ønsker å få med seg flere topper på samme tur. Det som er fint med disse toppene er at de ikke er så lange og krevende, slik at man faktisk har mulighet til å gå flere topper og dermed få en fin, men litt lengre dagstur.

Første delen av turen går på en smal kjerrevei med en jevn stigning, som etterhvert går over i en mer steinete sti. Turen er godt merket og er ypperlig også for barneben som er glad i å være på tur.

Ca halvveis til Losjehytta er det laget til en fin liten benk, hvor man kan ta en liten pust i bakken og nyte utsikten sørover. Vår lille hund, som hadde blitt dratt med på topptur to dager på rad, benyttet sjansen til å ta en pause fra sola bak den store steinen. Det var virkelig varmt denne dagen også, nesten for godt til å være sant.

Losjehytta ligger ca halvveis på turen. Denne hytta drives av pensjonister, som daglig tar turen opp for å koke kaffe til de som går turen og ønsker å ta en kaffepause her. Ta med litt småpenger hvis du ønsker å kjøpe kaffe.

Vi tenkte vi skulle ta en liten pause i skyggen bak hytta, men her ble vi overrasket av to sauer som haddde akkurat det samme i tankene. Jeg tror de skvatt like mye som oss. Den ene sauen ble straks veldig interessert i vår hund, men rygget raskt bakover med en gang hunden vår Ludwig gjorde et lite byks.

Vi vandret videre og begynte nå også å få utsikt innover mot Skårvågen. Vi hadde ikke langt igjen til toppen og gledet oss nok en gang til flott utsikt. Det var såpass varmt også denne dagen, slik at varmedisen gjorde det vanskeligere å ta gode bilder. Jeg har vurdert dette med kamera fram og tilbake en del ganger med hensyn til min turblogg. Burde jeg investere i et bedre kamera? Alle mine bilder på bloggen er tatt med I phone kamera. Det er dette som er mest praktisk, samtidig som jeg tenker at bildene bør være mest "i farta bilder" Med det mener jeg at hvis jeg skal bruke masse tid på å ta "riktige bilder" vil kanskje dette ta fokuset noe bort fra selve opplevelsen. Uansett hvilket kamera man bruker, vil nok ikke bildene yte rettferdighet overfor naturen.

Stien fra Losjehytta var bred og tydelig hele veien frem til det siste partiet opp til toppen. Terrenget har en svak stigning og er ganske så lettgått. Siste partiet opp til toppen derimot er en del mer krevende. Ikke så bratt at man må klatre, men noe klyving enkelte steder.

Toppen på Vetten er altså 467 moh og har en utrolig utsikt i alle himmelretninger. Utsikten kan nesten ikke beskrives, den må oppleves. Her kan man blant annet se Lofotfjellene, Skårvågen, Gaukværøya og Hadseløya for å nevne noe. Vi stod også og lurte på om vi kunne se Sortland mot øst, men fant ut at det mest sannsynlig måtte være bak fjellene.

Det er en liten bu på toppen hvor man kan gå inn og varme seg i dårlig vær, eller bare skrive navnet sitt i boka, slik vi gjorde.

Vi beundret utsikten en god stund, og var veldig fornøyd med dagens turmål. Det var mange som hadde tatt turen til Vetten denne dagen, både barn, ungdom, voksne og godt voksne.

Vi gikk turen ned samme vei. Det er som sagt mulig å velge alternative ruter ned. Stiene er godt merket med skilt og rødmerking, så jeg vil tro det er enkelt å finne fram, selv om man ikke er kjent i området. Da vi var tilbake på parkeringen, hadde vi vært på tur i ca 3 timer. Ganske svett, men veldig fornøyd med valget av tur.