Toppen av Torghatten

På denne turen gikk vi opp til toppen av selve fjellet Torghatten, ikke til det berømte hullet. Turen opp var virkelig en magisk opplevelse, en Fantastisk Turglede jeg sent vil glemme. Vi startet turen ved 22-tiden på kvelden og gledet oss veldig til å kunne nyte utsikten og solnedgangen på toppen. Været hadde snudd og det var ikke en sky å se. Selv om vi ikke var langt nok mot nord til at vi kunne oppleve midnattssolen, så var det ikke langt unna. Det blir likevel ikke mørkt her, slik vi er vant til på Østlandet.

Turen starter ved Torghatten camping, på samme turvei vi kom fra da vi hadde gått turen gjennom hullet. Et lite stykke fra campingen står det skilt opp mot toppen. Vi fulgte tråkket og rødmerkingen som gikk bratt oppover. Turen er relativt bratt hele veien og enkelte steder kan det sikkert for noen oppleves som litt skummelt. Det er satt opp et kjetting-gjerde på deler av det bratteste partiet.

Det tok ikke lange stunden, før vi fikk en forsmak på utsikten som ventet lenger opp. Vi følte oss utrolig heldige og privilegerte som skulle få oppleve denne turen i slikt vær.

Moro å eksperimentere med skygger!

Det bratte partiet var ganske så utsatt og det var godt å ha kjetting-gjerdet å støtte seg til. Dette partiet minte oss litt om eggen på Besseggen, bare i en mini variant. Da vi trodde at vi hadde nådd toppen, var det en liten kneik til før vi var framme ved det høyeste punktet.

Etter snaue 45 minutter var vi oppe på toppen. Utsikten vi opplevde her kan nesten ikke beskrives med ord. Her har man fantastisk utsikt til alle kanter, til Sømna, Leka, Vega, utallige øyer, holmer og skjær, og mot Brønnøysund og "De syv søstre" i det fjerne. Ja, det var virkelig magisk og litt romantisk å stå her på toppen i vakker solnedgang.

Vi ville prøve å fange solen og ta den med oss resten av ferien:-)

Turen ned går samme vei, og vi brukte i underkant av halvannen time på hele turen. Dette er nok et øyeblikk jeg vil minnes som en FantastiskTurglede i samlingen min om de fantastiske turopplevelsene. Norge er virkelig et flott ferieland vi kan være stolte av. Nå gleder jeg meg til den videre reisen mot nord.