Styggemann 872 moh

Denne sommeren har vært fylt med mange herlige turopplevelser. Jeg gleder meg virkelig til å fortelle om turen fra Bygdin til Torfinsbu, samt toppturene til Skogshorn, Bjørgovarden og Gjendehøe. Enda har jeg flere turer å glede meg til denne høsten, men aller først vil jeg ta dere med til turen på Skrim i slutten av juni.

Ellers må jeg jo også benytte anledningen til å si at jeg synes det er utrolig gøy å se at så mange har vært innom bloggen min i løpet av sommeren. Jeg har nylig lest at stadig flere nordmenn velger å feriere i eget land og at særlig turer i fjellet har blitt spesielt populært. Dette er kanskje noe av forklaringen på at jeg har hatt overraskende mange treff på bloggen min. Dersom min turglede kan være til inspirasjon og en hjelp til å velge passende turmål, vil jeg bli utrolig glad. Legg også gjerne igjen kommentarer eller spørsmål på innleggene.

Tilbake til turen til Skrim; for de av dere som har lest mine tidligere innlegg, så var vi på Skrim i august i fjor. Planen da, var at vi skulle gå fra hytte til hytte og samtidig ta turen opp til Styggemann 872 moh. Vi fikk dessverre ikke tid til å gå opp på Styggemann, derfor fant vi ut at vi måtte tilbake til turisthytta Sørmyrseter, som er et godt utgangspunkt for dagstur til nettopp Styggemann.

Skrimfjella, eller bare Skrim, er et fjellområde i Kongsberg kommune i Buskerud, beliggende mellom Kongsberg og Skien. Området er et mye benyttet friluftsområde. Høyeste topp er Styggmann med 872 moh, mens Skrim er nest høyest med 859 moh. Den norske turistforening har flere ubetjente hytter i området; Ivarsbu, Sørmyrseter, Darrebu og Sveinsbu, samt en nødbu på toppen av Styggemann.

For å komme til Sørmyrseter kjører man sørover mot Hvittingfoss fra Horten, deretter mot Svarstad og Steinsholt, før man tar av mot Siljan og deretter Grorud. Ved Langlidalen, nord for Bykle tar det ca 45 min å gå til Sørmyrseter turisthytte. Dette er en perfekt avstand å gå en fredag ettermiddag, dersom man planlegger turen til Skrim/Sørmyrseter for en helg!

Vi hadde ikke så flaks med været denne fredags ettermiddagen, vårt turfølge på fire voksne, tre barn og vår lille hund, Ludwig. Men værutsiktene for lørdagen var desto bedre, så vi var optimistiske om at vi ville få en knallfin tur til Styggemann dagen etter. Med ganske tunge sekker, fylt med klær, utstyr og mat for en hel helg, ruslet vi innover skogsstien denne fredagen. Jeg synes alltid det er en god følelse å starte en slik tur, vel vitende om at man er borte fra alle plikter og gjøremål, og kun med et fokus, nemlig bare å nyte at man er på tur! For min del gir det en helt egen følelse av ro og avkobling.

Distansen fra parkeringen og opp til Sørmyrseter er ikke så lang, kun 3,3 km. Det er en lett stigning innover, helt overkommelig selv med blytunge sekker. Ja, min sekk var virkelig blytung denne gangen. Grunnen til dette var at jeg nok hadde tatt med meg kanskje litt i overkant mye vann. Som vi husket fra sist, var vanntilgangen på Sørmyrseter noe begrenset og ikke helt optimal. Vannet lar seg drikke, men det inneholdt litt mer humus enn hva jeg synes er ok, så jeg valgte derfor heller å bære litt ekstra tungt, siden avstanden ikke var så lang. Det skal sies at vannet denne gangen var mye bedre. Det er lagt ut en slange i bekken som fører vann til en kran utenfor hytta. Det hadde vært en del mer nedbør den siste tiden og derav kanskje også bedre vannkvalitet. Jeg har stadig hørt at man skal være noe forsiktig med å drikke vann fra bekker pga fare for harepest. Selv synes jeg dette er ganske synd, da jeg som barn vokste opp med; at å drikke vann fra bekken er det reneste vannet man får.

Vår lille hund tuslet også ivrig på stien innover Langlidalen. Stien er tydelig hele veien, så det er lett å finne fram. Etter en stund kom vi opp på et liten høyde og fikk utsikt over Fagervannet. Det var riktignok ikke klarvær denne ettermiddagen, så utsikten var ikke så god som den sikkert kunne vært.

Det dukker stadig opp fine fotomotiv i naturen!

Rett før Sørmyrseter deler stien seg. Her er det også mulig å ta turen videre mot Ivarsbu om man ønsker en lengre tur eller en rundtur.

Det er alltid like spennende å komme til ubetjente DNT hytter. Man vet jo aldri om det er mange folk der og hvem man møter på. Mitt inntrykk er at det alltid ordner seg med sengeplasser, jeg har ihvertfall foreløpig ikke opplevd at det ikke har vært plass nok. Som medlem i DNT låser man seg inn med en felles nøkkel for alle hyttene. Denne nøkkelen får man blant annet kjøpt for 100 kr på nettbutikken til DNT.

Da vi ankom hytta var det rimelig stille og ingen i hytta, men vi kunne se av det ene soverommet at to personer hadde innlosjert seg. Det skulle vise seg å være to fiskere som hadde mange gode historier å fortelle fra sine utallige jakt- og fisketurer. Mange av DNT hyttene er tilrettelagt for hund. På Sørmyrseter er det et eget rom for de som har med seg dyr. Her var det ledig og vi følte på en måte at vi nesten hadde hytta for oss selv.

Da vi hadde fått innlosjert oss, var vi straks klare for litt tacomiddag, ja faktisk taco! Vi hadde forberedt det meste hjemmefra, men fikk alikevel kommentarer på at taco på ubetjent turisthytte hadde de to fiskerne aldri opplevd. Det smakte ihvertfall veldig godt og vi var fornøyde med middagsvalget.

Lørdag morgen våknet vi til strålende solskinn og herlig temperatur. Vi gledet oss sikkelig til en flott tur til Styggemann denne dagen. Men først måtte vi ha i oss litt frokost. Jeg synes havregrøt til frokost alltid smaker godt på tur. Jeg pleier å kjøpe porsjonspakker med havregrøt, slik at det er lettvint å koke opp og tilsette vann. Med litt rosiner i grøten smaker det ekstra godt og man holder lenge på metthetsfølelsen.

Så var det på med shortsen og fjellstøvlene, og tid for å pakke sekk. Det er alltid viktig å ha med nok drikke på tur, spesielt på varme dager. Ofte synes jeg at man spiser mindre på selve turen, men at man drikker desto mer.

Turen til Styggemann fra Sørmyrseter går i et variert og kupert terreng. Stien er godt skiltet, det er derfor strengt tatt ikke nødvendig med kart. Vi hadde alikevel med et lite kart, for å følge litt med på hvor langt vi hadde kommet. Det var for det meste grønt og frodig, men ganske vått flere steder, så godt fottøy er derfor å anbefale. Turen går over Jotefjell, hvor man har fin utsikt til Styggemann med steinhytta på toppen. Styggemannshytta er en uisolert steinbu med enkel standard. Den ble bygd i 1927, og ble opprinnelig brukt til brannvakt. Et gammelt sagn forteller at det bodde et troll i Styggemannshytta og at det gjaldt å ikke komme for nære, for da ville trollet kaste store steiner nedover mot Sørmyrsetra. I dag er det faktisk mulig å overnatte i hytta og den kan brukes hele året. Den disponeres av Tønsberg og Omegn Turistforening som har spesialnøkkel til hytta. Det koster riktignok 450kr pr natt.

På vei opp møtte vi på en far og en sønn som hadde tilbrakt natta der. De kunne fortelle at det er soveplass til 2-3 stykker, men at det da var noe trangt om plassen. Hytta har noe utstyr og madrasser henges i taket på grunn av mus. Da jeg hørte det, var jeg glad for at vi overnattet på Sørmyrseter.

Det var godt og varmt denne dagen og det var herlig å slippe å ha på seg så mye klær. Det var samtidig fint å se at barna koste seg og at de deler den samme turgleden som oss voksne.

Flere steder langs stien var det tett i tett med "ormeblader."

Skrimområder kjennetegnes for sine mange nedlagte setrer. Vi passerte en av de.

Siste delen av turen opp til Styggemann er temmelig bratt. Her måtte vi faktisk noen steder ned på alle fire. Barna var spesielt ivrige det siste partiet og nådde toppen før oss "gamlingene!" Dette er en tur som er svært godt egnet for barn. Den er ikke lang, ca 5,3 km. Vi brukte ca 2 timer opp til toppen, passelig langt til at vi kunne ta oss god tid til å nyte utsikten, slappe av i solen og spise en god lunsj.

Fra toppen er det utsikt i alle retninger; til Luksefjell, Siljan, Kongsberg, og vi kunne faktisk også se helt til Gaustadtoppen.

Det var flere enn oss som benyttet dagen til en tur til Styggemann og det var i perioder ganske folksomt på toppen. Vi fant oss en fin plass og med stormkjøkken i sekken ble det faktisk pølse og lompe til lunsj.

Etter noen deilige timer på toppen gikk turen tilbake til Sørmyrseter samme vei. Resten av helgen tilbrakte vi på hytta på Sørmyrseter. I løpet av kvelden kom det også fire stykker til, da var hytta tilnærmet full. Til middag denne kvelden spiste vi Real turmat. For de som ikke kjenner til disse, så er det poser med frysetørret mat, hvor man bare koker opp vann og tilsetter i posen. Etter en liten stund er maten klar og faktisk veldig god. Den finnes i ulike varianter og smaker. Lettvint og greit når man er på tur rett og slett.

Søndag var det igjen en grå regnværsdag, men det gjorde ikke så mye, vi var egentlig bare glad for at vi hadde fått så fantastisk vær på turen til Styggemann. Dessuten finnes det jo ikke dårlig vær, bare dårlige klær.

Vi ruslet den lille turen tilbake til parkeringen i Langlidalen og jeg var glad for nok en Fantastisk Turglede med fine folk.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg