Fra Gjendebu over Bukkelægeret til Memurubu

Etter mange timer på tur til Store Knutsholstind dagen før, kjentes stølheten godt i både lår og legger søndags morgen. Men lysten til å få gått en ny tur, var likevel absolutt tilstede.

Dagens turmål var turen fra Gjendebu over Bukkelægeret til Memurubu og deretter ta Gjendebåten tilbake til Gjendesheim. Det er mulig å sende bagasjen med Gjendebåten, så vi pakket kun dagstursekkene og sendte resten med båten til Memurubu.

Bukkelægeret ligger på den T-merkede stien mellom Gjendebu og Memurubu i Midt-Jotunheimen, og har en bratt stigning fra Gjendebu på ca 500 høydemeter opp til platået på Memurutunga. Fra Memurutunga går turen videre over Sjugurdtinden og ned til Memerubu. Turen er på mange måter mer spektakulær enn Besseggen. Her er det mindre folk, og utfordringene er større. På de bratteste partiene er det sikret med kjetting og wire som det går an å holde seg i. Man har hele veien praktfull utsikt over vestenden av Gjende og fjellene på sørsiden. Bukkelægeret er også kjent for sin rike flora. Turen over fjellet er beregnet til 4-5timer.

Forbi rutebåtkaia fulgte vi stien langs Gjendevannet mot Bukkelægeret og Memurubu. Lite ante vi da, at dette skulle bli en drømmetur i fantastiske omgivelser.

Etter en stunds traving i lett skogsterreng, begynte vi på den bratte stigningen opp det legendariske Bukkelægeret og vi ble straks oppmerksomme på de flotte høstfargene i naturen rundt oss.

Stigningen var bratt, krevende og ga, etterhvert som vi kom oss mer og mer opp i høyden, en luftig opplevelse. Tidvis var stigningen så bratt at kjettingene i fjellsiden var god å ha.

Utsikten ned mot Gjendevannet og Gjendebu var virkelig ubeskrivelig. Grønnfargen viser at Gjendevannet er et brevann. Små partikler fra breer holder seg flytende og skaper en lysbrytning, som særlig i solskinn gir en sterk blågrønn farge. Mens vi stod der et øyeblikk og sugde til oss utsikten, kom Gjendebåten kjørende innover mot Gjendebu.

Etter et par timers gange begynte vi å nærme oss toppen av Bukkelægeret ca 1500 moh. Det var tid for en liten pause og en matbit. Synd var det at tåka og skyene lå tett og sperret utsikten mot Svartdalen og fjellene i sør. Utsikten mot Gjendebu og Gjendevannet var derimot ikke mindre sjarmerende fra dette suverene utsiktspunktet.

Vi fulgte de røde T’ene videre mot Memurubu forbi Langtjønne, Grunnevatnet og Sjugurdtindtjønne, mulige fiskevann for de som ønsker det. Fargene i omgivelsene var med på å gjøre dette til nok en Fantastisk Turglede.

Da vi nærmet oss Sjugurdtinden kunne vi skimte Memurubu langt der nede. Det hadde begynt å regne, og vi kunne nå merke at høsten var i anmarsj.

Plutselig oppdaget jeg et fantastisk fotomotiv!

Så var vi klare for nedstigningen mot Memurubu, heldigvis i tide til å rekke båten til Gjendesheim.

Utsikten mot Memurudalen var også verdt et fotostopp.

Vel nede ved Memurubu, var jeg ganske mør i beina, men utrolig fornøyd og takknemlig for de flotte opplevelsene naturen hadde gitt meg denne unike helgen i magiske Jotunheimen.