Bukkehåmåren 1910 moh

Lørdag 7.sept la vi ut på muligens vår siste topptur i fjellet før vinteren setter inn! Målet denne gangen var en rundtur over Bukkehåmåren og Høgdebrotet som ligger i Vågå kommune i Oppland. Dette er en rundtur som er variert og flott og som byr på noen utfordringer i terrenget. I tillegg til to topper over 2000 meter, får man også med seg Bukkehåmåren som har en utrolig flott utsikt mot Gjendevannet. Her kan man også få litt kiling i magen om man titter utfor kanten.

Siden mesteparten av denne turen ville gå på umerket sti, hadde vi denne gangen tatt med oss kart og kompass. Været kan skifte raskt i fjellet, da er det viktig med navigasjonsutstyr.

Turen er beregnet til 9 timer og er anbefalt for voksne/fjellsportinteressrte med vanskelighetsgrad ekspert, så vi måtte tidlig opp denne dagen for å få god tid.

Fra parkeringen ved Vargebakkan fulgte vi en tydelig umerket sti (tidligere DNT-sti) over broen ved Varga. Vi gikk deretter forbi enden på Knutshøryggen og ned til Leirungsåe, hvor det er en helårsbro. Like etter broa forlot vi hovedstien og tok til høyre.

Knutshøe

Vi fulgte stien nedover langs elva ca. 1 km før vi prøvde å følge det utydelige tråkket oppover mot Semmellægret. Her bød det på noen utfordringer og vi ble gående et stykke i krattskog, før vi krysset elva og kom inn på en ganske tydelig sti langs Bukkehåmårbekken.

Selv om været ikke var så bra som vi hadde håpet, var det likevel en flott høstdag og vi måtte flere ganger stoppe og nyte de flotte høstfargene!

Utsikten innover dalen var også utrolig flott.

For å være helt sikre på at vi fulgte riktig retning opp mot toppen, tok vi fram kartet og kompasset av og til. Vi fulgte dalen rett nedenfor Bukkehåmårtjønne og fulgte noe varding opp ryggen fra øst-sørøst til Bukkehåmåren.

Stigningen var rimelig bratt enkelte steder og klatring måtte til.

Stadig vekk møtte vi på noen småmus og ganske så mange lemen. De pilte avgårde under steiner og småbusker da de oppdaget oss. Og jeg er litt usikker på hvem som skvatt mest:-)

Rett før toppen var det flere luftige punkt med flott utsikt mot Øvre Leirungen, samt Gjendevannet mot Besseggen og Besshøe.

Til tross for mye tåke som kom sigende inn fra sør, fikk vi likevel et lite glimt av denne flotte utsikten.

Siden jeg tidligere også har gått Besseggen, var det gøy å oppdage at vi ikke bare så Gjendevannet langt der nede, men faktisk også Bessvatnet høyt oppe i det fjerne!

Siste stykket opp mot toppen av Bukkehåmåren, oppdaget vi også Gjendebåten så vidt mellom tåkeskyene!

Etter nøyaktig fire timer nådde vi toppen av Bukkehåmåren 1910 moh!

På toppen ble det en god og lang matpause mens vi ventet og håpet så inderlig på at tåken skulle forsvinne, så vi kunne nyte utsikten mot Gjendevannet mot nord! Dessverre lå tåken tykk og hvit mot oss i denne retningen!

Overraskelsen var stor, da plutselig to andre turgjengere dukket opp. Vi hadde ikke sett noen siden vi passerte broen i Leirungsåe. De hadde planer om samme rundtur som oss og vandret raskt videre.

Etter nøye overveielser pga mye tåke over toppene og en litt ruskete form til mitt turfølge, valgte vi å følge samme vei tilbake.

Vi hadde allerede erfart at når man ikke er kjent i området og går langs umerket sti som av og til krever navigasjon, bruker man gjerne litt lengre tid enn anslått. Og for at også dette skulle bli en Fantastisk Turglede, valgte vi derfor å endre litt på planene.

Også på vei ned lot vi oss fascinere av de flotte fargene.

Vi valgte en litt annen vei ned. Dette skulle vise seg å by på noen utfordringer. Plutselig ble terrenget litt brattere enn forventet og vi fant raskt ut at det hadde vært lurt å bruke kompasset jevnlig.

Vel nede fra det bratteste partiet og litt vandring i krattskogen, nådde vi igjen Bukkehåmårbekken.

…og plutselig møtte vi på fem sau!

Vi undret oss over at vi kun hadde møtt to mennesker og fem sau på hele turen. Men dette er fordelen med en slik topp, som ikke er av de mest populære. Da kan man virkelig nyte roen og stillheten i naturen!

Tilbake ved broen i Leirungsåe var vi enige om at vi hadde kost oss på turen, selv om den ikke akkurat ble som planlagt. Ved parkeringen litt senere hadde vi vært på tur i 8 timer og vi var likevel storfornøyd med dagens turopplevelse!