Besseggen

Besseggen er en av landets mest populære turer! Den byr på fantastisk utsikt over store deler av Jotunheimen og gir en luftig følelse opp selve eggen. Fra eggen kan man se både det grønne Gjendevannet 400 meter lenger ned på den ene siden, og det dypblå Bessvatnet på den andre siden.

Siste helgen i juni skulle jeg for andre gang gi meg ut på denne fantastiske turen over Besseggen, denne gangen sammen med min gode venninne!

Vi dro fra hytta tidlig om morgenen for å rekke båten fra Gjendesheim til Memurubu kl 7.45. Men først måtte vi kjøre 1 1/2 time for å komme oss dit. På veien passerte vi Fagernes, Beitostølen og Valdresflya før vi ankom Gjendesheim i god tid før båten skulle gå.

Den mest vanlige ruten over Besseggen er altså å ta båten inn til Memurubu for deretter å gå tilbake til Gjendesheim.

Det var mange turlystne folk som ventet på å komme ombord på Gjendebåtene denne søndagsmorgen! Og med gløtt av sol og litt godt i sekken hadde vi en forventning om at dette skulle bli en Fantastisk Turglede!

Vel inne ved Memurubu, var vi endelig klare for å begi oss ut på Besseggeneventyret!

Vi fulgte den bratte, steinete stien oppover og det tok ikke lang tid før vi kunne begynne å nyte den fantastiske utsikten! Jo høyere vi kom oppover jo vakrere ble den! Vi ble grepet av nasjonalfølelsen og stoltheten over vårt vakre land! Fjellene rundt speilet seg så vakkert i Gjendevannet og var virkelig et flott skue!

Vi fikk raskt varmen i kroppen i disse motbakkene, så det var godt med noen jevnlige småpauser for å fylle på med litt drikke! Vi fortsatte oppover og spenningen steg etterhvert som vi begynte å nærme oss selve eggen!

Ved Bessvatnet tok vi en liten matbit. Vi fulgte med på folkene som allerede var på vei oppover eggen. Fra der vi satt, så det ikke ut til at det skulle være mulig å komme seg opp der.

Utsikten mot Bessvatnet var fantastisk, og det var….

…spennende å kikke ned på det grønne Gjendevannet som lå 400 meter rett ned på den andre siden!

Grønnfargen viser at Gjende er et brevann. Det er små partikler fra breer, som gjør at vannet, spesielt i solskinn, får en sterk grønn farge. Bessvatnet derimot får ikke tilførsel fra bre og derfor virker dette vannet mer blått.

Så var vi klare for å begi oss i vei oppover eggen! På dette partiet måtte vi virkelig klatre oppover og vi fulgte de røde T’ene på midten av eggen! …Og det tok ikke lang tid før vi igjen kunne oppleve nok en fantastisk utsikt!

Vi beveget oss sakte men sikkert oppover eggen mot toppen. Dette er et parti som nok for mange kan oppleves som litt skremmende, spesielt om man er høyderedd! Men jeg nøt den luftige følelsen, og selv om jeg hadde gått denne turen en gang før, kunne jeg ikke se meg mett på den flotte utsikten innover Gjende og Gjendealpene!

På toppen av eggen, flatet terrenget ut og landskapet rundt oss bestod stort sett av stein.

Videre gikk det et tydelig tråkk i retning Gjendesheim over Veslefjell. På toppen av fjellet passerte vi en stor steinhaug, som markerer det høyeste punktet på turen, 1743 moh.

Etter toppen var vi klare for å begynne på nedoverturen! Etter en stund delte stien seg i to, den til venstre gikk mot Glitterheim og Bessheim, den til høyre førte ned mot Gjendesheim.

Og etterhvert kunne vi skimte Gjendesheim i det fjerne.

Turen ned fra Veslefjell var til tider ganske bratt, men stien var fin. Kun enkelte steder måtte vi klatre nedover.

Vel nede ved Gjendesheim ble vi stående og se tilbake på det mektige fjellet vi hadde besteget og tenke på at vi var to av disse omlag 30 000 menneskene som hadde passert dette fjellet dette året!