Gygrestolen 490 moh

GYGRESTOLEN 490 MOH

Sommeren har virkelig vært full av Fantastiske Turgleder, så nå er det på tide å prioritere tid til flere turbeskrivelser her på bloggen. Turen til Gygrestolen hadde jeg hørt om gjennom en tur-podcast, og da det var meldt skikkelig bra vær en juli-helg, så tok vi turen dit. Det ble en magisk kveld på Gygrestolen i Bø i Telemark med en fantastisk solnedgang. Dette er en kort, liten tur som jeg absolutt vil anbefale.

NB! For å gjøre det litt lettere å hente tur-inspirasjon fra bloggen min, har jeg nå valgt å ta med fakta om turene i innledningen. På denne måten håper jeg det vil bli lettere å få et inntrykk av hvor lang og krevende turen er og hvem den kan passe for. Jeg håper likevel dere har lyst til å lese resten av turbeskrivelsen og på den måten få å et enda bedre inntrykk av selve turen.

Sted: Telemark, Bø

Lengde og varighet: Ca 6 km – 3 timer

Antall høydemeter: Ca 350 m

Vanskelighetsgrad: Lett til middels

Veibeskrivelse: Følg riksvei 359 fra Bø sentrum mot Lunde. Ta til høyre mot Tveiten ved Tjønnås etter ca 4 km. Fra Bø sentrum er det ca 8 km til parkeringen nær Uvdalstjønna. Om du benytter google maps, søk opp “parkering Gygrestolen” dersom du er usikker på om du er på rett vei.

Vi ankom parkeringsplassen ved 19-tiden lørdag kveld og hadde planlagt en Fantastisk Turglede med en natt i det fri. Siden turen opp er relativt kort, så hadde det ikke noe å si at vi hadde kommet oss litt sent avgårde. Kvelden var “enda ung” og det var godt og varmt, faktisk opp mot 29 grader, så kaldt ville det nok heller ikke bli utover kvelden og natta.

Turen opp til Gygrestolen er, allerede fra starten, stort sett en lang oppoverbakke med en høydeforskjell på ca 350 meter. Med mye vekt på ryggen og mye godt i sekken, var det derfor kjekt å gå med staver. Stien er godt synlig og går først i tett skog. Deretter over noe svaberg, før man kommer opp på selve platået med furuskog. Turen kan gås som en rundtur, hvor det er ca 3,5 km opp til toppen og hele rundturen det dobbelte.

Stien består av mye stein og røtter, og jeg vil derfor anbefale gode sko, spesielt hvis det er fuktig vær. Når man har gjort unna de verste motbakkene, kommer man til Svarttjønn. Vi hadde lest at det skulle være en hule i to etasjer på nordvestsiden av dette tjernet, men vi skjønte ikke helt hvor denne hula kunne være, da den ikke var merket. Etter et lite forsøk på å finne den, men uten hell, bestemte vi oss for å gå videre.

Når man har kommet til Svarttjønn, har man ikke lange stykket igjen til toppen. Etter motbakkene opp hit i 28-29 varmegrader var det fristende med et lite bad i Venetjønn, som ligger en liten avstikker rett før topp-punktet av Gygrestolen. Men vi tok oss ikke tid til denne lille avstikkeren, da vi var mest motivert til å komme oss til toppen og nyte solnedgangen.

Vi fant oss en fin plass til hengekøyene på toppen, eller man kan også slå opp telt, men ut fra det vi kunne se, var det nok ikke plass til mange telt, i hvert fall ikke der hvor utsikten var som best. Det er ellers også mulig å telte ved Venetjønn, men her får man jo heller ikke nyte den flotte utsikten ned mot Gygrestolen.

Fra Gygrestolen har man flott utsikt ned mot ura og de to store steinblokkene, som er en helt spesiell fjellformasjon skapt etter istiden. Det var faktisk ganske fascinerende, og vi lurte på om det ville være mulig å komme seg opp på en av de. Hvis man følger stien videre rundt mot ura i vest, så er det faktisk mulig å komme seg opp, men jeg mener å ha lest at man bør ha klatreutstyr og klatreerfaring. Vi derimot, skulle tilbringe den fantastiske sommerkvelden her oppe og nyte solnedgangen og utsikten ned mot Uvdal og Uvdalstjernet.

Sagnet om Gygrestolen sier at det var her Gygra satt, da hun i rasende sinne over at kristendommen kom til bygda, kastet store steinblokker etter Gårakirka. Sagnet sier også at en dag skal stolen rase ut i Uvdalstjønna og da er det slutt på verden. (Ref ut.no)

Det var virkelig en magisk kveld, og etter at solen hadde gått ned ble himmelen bare finere og finere. Foruten to gutter i telt lengre ned, hadde vi hele stedet for oss selv. For et fantastisk sted å tilbringe lørdagskvelden en slik varm sommerkveld.

Med god mat og noe godt i koppen ble det god stemning her oppe på toppen, og Helinox-stolene ble omdøpt til Gygrestol. Men, det skal sies, disse Helinox stolene er virkelig helt geniale på tur, de veier nesten ingen ting og er virkelig gode å sitte i.

Det ble sent på natt før vi klarte å løsrive oss fra utsikten, men det var godt å krype opp i køya etterhvert.

Vi våknet til et skikkelig brak kl 07.30 på morgenen, og vi var ganske spente på om tordenværet som var meldt ville komme over oss. Vi hadde nemlig glemt den ene tarpen til hengekøya og vi ville nok bli veldig våte hvis uværet slo til. Utrolig nok kom det bare noen få drypp og været passerte oss på vestsiden.

Men da var dagen allerede i gang og vi var klare for en aldri så liten frokost i det fri.

Med jetboil var vannet kokt opp på et blunk, og det ble deilig havregrøt til frokost. Selv om været ikke var like bra som dagen før, var det fortsatt god temperatur og det ville bli nok en varm dag.

Etter en god frokost, var vi klare for å fortsette rundturen videre. På grunn av et tre som hadde falt over stien, rotet vi, etter en stund, litt med veien videre. Vi brukte den blå prikken på kartet på UT appen (husk å slå på stedstjenester på telefonen), for å orientere oss om vi var på riktig spor.

Som sagt, så var det varmt denne dagen også, og vi bestemte oss for at det måtte bli et bad i Uvdalstjønna før vi begynte på kjøreturen hjemover.

Når man kommer på nedsiden av steinblokkene, er det mulig følge ura innover, der det står skiltet til Maurnatten. Herfra får man visstnok en helt spesiell utsikt mot den store, grove ura under stolene. Vi var litt nysgjerrige og var fristet til å gå innover, men også her var det litt vanskelig å få inntrykk av hvor “tråkket” gikk.

Vi valgte derfor å gå videre og var mer fristet på et bad

Stien går videre i lett skrånende skogsterreng før man kommer ut på grusveien som fører tilbake til parkeringsplassen. Her er det også skiltet til Gygrestolen, så man kan forsåvidt gå turen begge veier.

Telemark er virkelig en uoppdaget perle for min del, og dersom du ønsker flere turtips til Fantastiske Turgleder i Telemark, så vil jeg absolutt anbefale Lårdalsstigen. Denne turen kan du lese om her.