Sølen 1755 moh

Aller først, tusen takk til alle dere som leser eller følger bloggen min! Jeg samler på Fantastiske Turgleder, og det at jeg kan få muligheten til å dele de med dere, er en glede i seg selv! Målet mitt er å kunne inspirere til tur!

I dette innlegget tenkte jeg at jeg skulle ta dere med til Sølen, et område som er nytt for meg. De fleste av mine turer er fra Jotunheimen, som jeg virkelig har forelsket meg i, men Sølen er absolutt et område jeg kunne tenke meg å dra tilbake til!

Sølen er et fjellområde i Rendalen kommune i Hedmark fylke. Målet for denne turen var fjelltoppen Midtre Sølen 1755 moh. Dette er en relativt krevende tur, med sine 1091 høydemeter. Vi brukte 8,5 timer på turen, riktignok med noen pauser innimellom.

Midtre Sølen kan nås fra flere kanter, både fra Mistdalen i vest, Sølenstua i øst eller fra Grøndalen/Gravåsen i sør, slik som vi gjorde.

Med Åkrestrømmen, og Storsjøsenteret camping som utgangspunkt, kjørte vi ca 20 minutter nordøstover opp på fjellet, før vi tok av en grusvei mot venstre ved Grøndalen, merket mot Sølen. Dette er bomvei og koster 50 kr som legges i konvolutt i en postkasse der. Etter ca 10 min kom vi til en stor parkeringsplass hvor det var skiltet videre mot Sølen til fots.

Allerede på parkeringsplassen kunne vi se toppen på Sølenfjellene, søndre, midtre og nordre Sølen. Navnet Sølen, kommer opprinnelig fra norrøn som betyr sal, dette fordi området mellom søndre og midtre Sølen har en salformet formasjon, som kan ses på lang avstand. Stien er godt synlig og relativt bred mesteparten av veien, og den går i et lett fjellterreng.

Vi var veldig spente på været denne dagen. Det var nemlig meldt en del regn. Heldigvis var det foreløpig opphold, men toppen av Sølen var tidvis dekket av tåke. Vi håpet veldig på at tåka skulle lette innen vi nådde toppen, da vi hadde lest at det var panoramautsikt med mulighet til å se langt inn i Sverige i øst og Rondane i vest i klarvær.

Etter ca 2 km kom vi til et skilt merket Sandbu. Dette er en enkel bu som er åpen både sommer og vinter. Den er lite egnet til overnatting, men er innredet med ovn, noen brisker og litt enkelt kjøkkenutstyr. En fin liten hytte å søke ly i ved dårlig vær. I tillegg ligger den rett ved Sandtjønna, hvor det er mulig å ta en dukkert sommerstid.

Vi stoppet ikke ved hytta, men vandret målbevisst videre, rett fram mot Sølenfjellene.

Vi fulgte stien videre innover forbi Sukkertoppen og krysset Halvorsbekken. Her kan man velge retning, da det er to alternative ruter videre mot Sølenskaret. Vi bestemte oss for å holde mot venstre, se kartet under, og at vi kunne gå den andre veien tilbake, for å få en liten rundturfølese.

Overraskende nok passerte vi også en snøflekk, til tross for det åpne landskapet og at vi er kommet til midten av juli.

Terrenget bød hele tiden på en jevn stigning fram til vi nådde Sølenskaret 1250 moh etter drøye to timer. Vi visste ikke da, akkurat hvor mange høydemeter vi hadde gått, og det var vanskelig å vite nøyaktig, i og med at terrenget hadde gått så slakt oppover. Vi antok at vi hadde ca 500 høydemeter igjen å bestige til toppen og dette skulle vise seg å stemme ganske bra.

Men først skulle vi nyte en deilig lunsj ved vannet Skardtjønna. Her er det fint å ta et forfriskende bad eller slå opp telt for overnatting! Det fristet ikke akkurat med et bad i dette været, selv om vi allerede var ganske så svette.

Fra vi hadde gått fra parkeringen, hadde vi ikke møtt på et eneste menneske, men i kikkerten kunne vi se en som var på vei ned fra toppen og et turfølge på 10 stykker som var på vei opp.

Fra Skardtjønna og opp til toppen er det en bratt stigning og mye stein. Stien er relativt tydelig fordi steinene her var rødoransje hele veien. Vi fant ut at det måtte være fordi de må ha ryddet bort store steiner for å lage en sti, og at steinene under hadde denne rødoransje fargen.

Tåka hadde nå blitt tett rundt oss og det begynte å bli vanskelig å se. Vi hadde ihvertfall ikke utsikt utover, og vi konsentrerte oss mest om å følge vardene oppover.

Etter en drøy time nådde vi toppen i et skikkelig tåkehav. Det hadde nå begynt å regne også, og vi var begge litt skuffet over at vi ikke skulle få oppleve utsikten. På vestsiden av toppen er det en bratt fjellvegg ned mot Mistdalen. Til tross for tåka, kunne vi kjenne litt på suget i magen når vi kikket utfor.

Etter en stund på toppen, virket det plutselig som om det skulle lysne, og vi ble forventningsfulle til at vi skulle få oppleve å se utsikten likevel. Det ble riktignok ikke helt klart, men det åpnet seg litt mot øst, nok til at vi fikk en følelse av hvor flott utsikt det er i klarvær.

Turen tilbake gikk samme vei ned til Skardtjønna. Deretter fulgte vi stien østover og etterhvert sørover. Det regnet stort sett hele veien tilbake til parkeringen, og vi snakket om at vi kunne tenke oss å dra tilbake til dette området i forhåpentligvis noe bedre vær.

Sølenområdet byr også på fine muligheter for multeplukking, jakt og fiske. Vegetasjonen her har stor forekomst av kvitrull og reinlav og gir et flott hvitt teppe i landskapet. Er man riktig heldig kan man også oppleve å se reinsdyr i området.

Turen tilbake føltes noe lang, men vi kunne ikke si annet enn at vi akkurat hadde opplevd en ny Fantastisk Turglede. Turen byr på noen utfordringer, akkurat passe ift hva vi liker. Kombinasjonen fysisk aktivitet og naturopplevelse blir jeg aldri lei av, og jeg gleder meg allerede til å fortelle om neste tur.

1. Hei! Jeg har bare gått denne turen 1 gang og er dessverre ikke så kjent i området, men jeg har lest at man kan gå turen fra både Mistdalen, Sølenstua og Grøndalen slik vi gjorde. Jeg vil anbefale deg å bruke UT appen, den gir god oversikt over de forskjellige stiene! God tur! Mvh Linda

2. Takk for fin beskrivelse! Hjelper mye med planlegging av egen tur. Fantastisk område og utsikt. Har mange fine minner derifra fra barndommen.

3. Kan jeg spørre om turen hadde luftige partier – har høydeskrekk men ser utrolig fint ut der. Lurer også på hvor mange km dere gikk – skjønte at det var ca 500 høydemeter fra Sølenskardet og opp?

1. Hei! Det er ingen luftige partier på turen, bortsett fra på toppen hvor det er ganske bratt ned på nordsiden. Dette fikk vi ikke følelsen av, siden vi hadde tåke på toppen. Det er ellers et fint landskap hvis du har høydeskrekk. Turen er ca 22 km lang. Hilsen Linda

4. Hei!
      Har akkurat gått turen fra Grøndalen. Helt super tur. Hadde varmt deilig vær. Vi lå i telt ved småtjerna før oppstigningen til Skardtjernet begynte for alvor. Anbefaler å ligge en natt ute og ta toppen og hjemturen dagen etter. Helt supert! Beskrivelser i bloggen her er gode og vi kjente oss igjen. God turstier videre!

5. Hei!
      Kjenner dere til om turen er fin å gå på vinteren, for eksempel med randoneeski?