Fiske i nord

For oss østlendinger er det virkelig et fiske-eldorado i nord. Vi har vært på utallige fisketurer hjemme på Østlandet, uten å fått noe som helst. Men havet utenfor Nord-Norge er verdens rikeste når det gjelder fisk. Hver vinter kommer den norsk-arktiske torsken til Lofoten for å gyte og på sommeren kommer storseien inn til kysten. Kysttorsk, kveite, steinbit, breiflabb, hyse, uer og flere andre fiskeslag finnes hele året. Jeg forstår derfor godt at vår ivrige 11-åring gledet seg spesielt til å prøve fiskelykken på denne nordlandsferien vår.

For mange er det å fiske en Fantastisk Turglede. Jeg kan ikke si at jeg har hatt så stor interesse for fisking, men etter denne ferien må jeg kanskje skifte mening.

Første fiskelykke opplevde vi på Torghatten camping, hvor storfiskeren i familien dro inn 6 fine makrell på kort tid. Vi måtte endre middagsplanene for kvelden, og når fisken var lagt på grillen, spredte straks ryktene seg på campingen om storfiskerens fangst. Vi måtte bidra med vår lille fiskekunnskap på hva man burde ha på stanga for å lokke fisken på kroken.

På Offersøy camping opplevde vi å få den første torsken. Gleden var stor, da det var litt mer gjevt å få torsk enn makrell. Men det vi ikke visste da, var hva som ventet oss i havet på Hamarøy.

For høydepunktet på turen skulle nemlig bli en 5 kilos torsk som storfiskeren vår fikk ved Ulsvåg, på nettopp Hamarøy. Det var stor glede og stormende jubel. Ikke hver dag man får en 5 kilos torsk på kroken.

Her møtte vi også et par fra Sverige, som hadde dratt helt hit, kun for å fiske. De hadde vært her flere år, på en bitteliten campingplass, et godt stykke fra det meste, med kun en plan, nettopp å fiske.

Da vi kom til Skårvågen i Bø i Vesterålen fikk vi tilgang til å låne en liten båt. Mulighetene for å få fisk er jo nettopp større hvis man kan komme seg ut på havet. Jeg ble med ut på fisketur en kveld, og det var virkelig moro, for vi dro opp den ene fisken etter den andre. Det var riktignok mest småsei, som vi for det meste kastet ut igjen, men moro var det likevel. Vi hadde ikke før fått kastet snøret uti, før fisken bet på nytt.

I tillegg fikk vi også noen torsk og det ble flere fiskemiddager på dagene vi var i Skårvågen. En av dagene tok vi også turen til "rekemannen" for å kjøpe ferske reker. Jeg trodde jeg hadde smakt ferske reker tidligere, men det har jeg nok kanskje ikke, i hvert fall ikke så ferske. Det gjaldt å passe klokka for å få tak i rekene, før det ryktes på bygda at fiskeren hadde rekefangst. Jeg tror nok aldri reker hjemme på Østlandet kommer til å smake så godt, for det må være de beste rekene jeg har smakt noengang. Det er nesten turen verdt å dra til nord bare for å spise reker, he, he:-)

Det er altså mange muligheter for fiske i Nord-Norge, men jeg er som sagt ingen fiskeekspert. Jeg hadde likevel lyst til å skrive et lite innlegg om fiske her, nettopp fordi dere som er glad i å dra på fisketur, vil få en utrolig fiskeopplevelse i nord. Det er ikke snakk om "om du får fisk," men hvor mange.

Og hva er vel ikke mer idyllisk enn å sitte i en båt, utpå havet og se på solnedgangen, mens fisken spretter i vannet. Jo, det må være en Fantastisk Turglede det også.

6 kommentarer

Siste innlegg