Kajakktur til Store Kvernøy

Så er det igjen en stund siden forrige blogginnlegg og jeg håper at dere lesere likevel ikke har gitt opp bloggen min. Jeg holder nå på med å planlegge turer for sommeren og jeg gleder meg til å være litt mer aktiv her på bloggen fremover. Det å kunne få mulighet til å inspirere til turer er en stor glede og jeg ville bli veldig glad for tilbakemeldinger og kommentarer til innleggene mine. Fantastisk Turglede er min gode hobby og etterhvert min lidenskap.

Andre helgen i mai kom det plutselig et streif av sommer, og vi var glade for at vi benyttet en av disse dagene til en fantastisk kajakktur i Vansjø! Vi er heldige som har nærhet til både sjø og hav her i Rygge, og Vaskeberget ved Huggenes i nærheten av Halmstad er et godt utgangspunkt for kajakktur.

Min mann er en ivrig kajakkpadler og prøver stadig å smitte entusiasmen over på mor og sønn. Så med tre kajakker på taket og litt turproviant i sekken dro vi avgårde denne flotte søndagen! Fordelen ved å ikke alltid ha godt sommervær her i Norge er at man setter ekstra stor pris på varmen når den først inntreffer. Og akkurat det bestemte vi oss for denne dagen, at vi virkelig skulle nyte smaken av sommer!

I og med at jeg er såpass nybegynner på kajakkfronten, bestemte vi oss for å ikke legge ut på noen langtur. Derfor ble det Store Kvernøy som ble målet denne dagen. Store Kvernøy er en øy i Vansjø i Moss som ligger mellom Dillingøya og fastlandet i Våler. Øya er tilgjengelig fra både Våler, Moss og Rygge og avstanden er relativt overkommelig selv med nybegynnere i kajakk.

Jeg kan vel ikke akkurat skryte på meg at jeg var rask, og teknikken var vel heller ikke perfekt, men jeg prøvde å få til en jevn flyt oppover mot Store Kvernøy. Det var litt kjedelig å måtte innrømme at min sønn på 10 år faktisk padlet raskere enn meg. Jeg prøvde å skylde på at jeg hadde tung åre, men vet ikke helt om det var det som var årsaken.

Det var folketomt på øya da vi kom fram, og vi fant oss en fin rasteplass i vannkanten. Store Kvernøy er godt egnet for overnatting og DNT har satt opp en flott gapahuk her, akkurat lik den på Dillingøy. Gapahuken har fått navnet Kvernøyhuken og ligger lunt til med utsikt mot Nåløyet. Gapahuken har plass til 6 personer og leirplassen til to mellomstore telt. Plassen har utedo, godkjent ildsted/grill, ved, sagkrakk og sag, men ikke drikkevann. Vannet i Vansjø må kokes for å kunne drikkes.

Vi ble fristet til å overnatte, men måtte innfinne oss med at det måtte bli en annen gang.

Vannet lå stille og og innbydende som fotomotiv.

Vår 10-åring var ivrig på et lite bad, riktignok med våtdrakt, men for meg var det nok å dyppe føttene forsiktig nedi. Jeg har ikke høydeskrekk og liker å utfordre meg selv ift høyder, men en tøffing i vann skal jeg ikke skryte på meg at jeg er!

Fiskelykken måtte vi også prøve, men det ble dessverre ingen storfangst på kroken.

Vi tuslet litt innover på øya for å gjøre oss litt kjent. Et lite stykke innover i skogen blir veden oppbevart.

Etter noen deilige og late timer på denne øya, padlet vi tilbake langs Lille Kvernøy, ned Vestfjorden og tilbake til Vaskeberget. Padletur er virkelig noe som frister til gjentakelse og vi har allerede bestemt oss for en ny tur i Vansjø, nærmere bestemt Nåløyet! Dersom man har tilgang til kajakk, kano, robåt, gummibåt eller motorbåt er Vansjø og alle dens muligheter verdt et besøk!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg